Sunday, June 17, 2007

Konsep modal insan Umno tidak berteraskan Islam

Hashim Abdullah Mon Jun 18, 07 11:39:24 AM
TEMERLOH, 18 Jun (Hrkh) - Konsep Modal Insan yang diperkenalkan pemimpin Umno tidak mampu menyumbang kearah pembentukan akhlak berteraskan Islam kerana ia disaluti pemikiran kapitalisme yang bercirikan metarialistik semata-mata kata Ketua Dewan Pemuda PAS Temerloh, Ustaz Jauhari Ishak.
Justeru, tambah Jauhari rakyat jangan sesekali terpedaya dengan slogan yang seolah-olah bercirikan Islam sedangkan hakikatnya apa yang berlaku kepada masyarakat dari hari ke hari terus dirundung kecelakaan sosial yang kian memusnahkan.
“Konsep modal insan yang diperkenalkan Umno tidak lebih dalam soal menjadikan individu kapitalis di mana manusia merupakan kaum modal yang mesti menyumbang kepada unsur produktif dalam ekonomi semata-mata.
“Konsep modal insan tidak sama sekali menjamin nilai dan akhlak rakyat terpelihara. Apa yang jelas hanya berkisar kepada pembangunan sebab itu pendekatan yang dilaksanakan bercanggah sama sekali dengan tuntutan Islam, ia cuma benda yang disalut,” katanya.
Ustaz Jauhari menjelaskan demikian pada program PAS di Markaz PAS Kampung Paya Kecik, dekat sini, baru-baru ini.
Menurut Jauhari jika rakyat terutama orang Melayu sayangkan bangsanya mereka mesti mengubah sikap dan pemikiran agar kembali kepada Islam sebenar sebagaimana yang diperjuangkan PAS.
“Semakin mereka (Umno) melaungkan slogan Islam Hadhari anehkannya bangsa Melayu yang Islam itu semakin rosak. Sebut saja perkara buruk yang berlaku dalam masyarakt siapa yang rosak. Sebut mat rempit orang Melayu jadi juaranya. Sebut penagih dadah orang Melayu yang juaranya sebut apa saja, orang kita yang rosak, jadi apa makna kepada slogan mereka.
“Sebab itu rakyat jangan tertipu. Kalau nak betulkan kedudukan kena ubah sikap dan pemikiran agar kembali kepada Islam sebenar. Inilah perjuangan PAS. Kalau tidak tunggulah kemusnahan yang lebih besar,” katanya. - mns

No comments: