Wednesday, June 13, 2007

Banjir : Dua tahun lagi Kuala Lumpur masih dalam keadaan tidak selamat!

Wan Nordin Wan Yaacob Thu Jun 14, 07 12:01:42 PM
KUALA LUMPUR, 14 Jun (Hrkh) - Banjir kilat dan lumpur yang melanda Kuala Lumpur 10 Jun lalu mengakibatkan huru-hara seluruh negara malah hingga ke hari ini isu banjir itu tidak henti diperkata oleh banyak pihak.
Malangnya, perkara yang sama (banjir) atau lebih parah lagi mungkin akan berlaku beberapa kali lagi kerana tiada jaminan dari mana-mana pihak termasuk kerajaan dan Bewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) mengenai penyelesaian masalah banjir ini, kata Ketua Penerangan PAS, Mahfuz Omar.
"Kami bimbang, pihak kerajaan hanya menyatakan bahawa masalah ini termasuk fungsi Terowong Smart hanya boleh diaplikasi pada tahun 2009.Justeru tiada jaminan kepada warga kota akan keselamatan mereka dalamjangkamasa dua tahun ini iaitu dari 2007 hingga tahun 2009," tegasnya.
Sebelum ini katanya banjir pernah berlaku berulang kali dan banyak pihak menyatakan pandangan mengenai punca banjir, antaranya pembangunan pesat yang tidak terancang dan projek tebatan banjir yang nyata gagal.
Kaji cukai pintu, caj parking
Bagaimanapun tiada satu usaha yang komprehensif dilakukan oleh pihak kerajaan mahupun DBKL untuk mengatasi masalah yang sekian lama membelenggu warga kota ini, katanya.
"Hinggakan depan Direktorat DBKL di Jalan Tun Razak pun dinaiki air.Masalah depan mata DBKL Itu pun tak dapat diselesaikan oleh pihak berkuasa itu, tetapi apa yang dibuat hanyalah mengutip cukai pintu, caj parking dan cukai-cukai lain yang tinggi hingga membebankan warga kota,"katanya.
Sebaliknya apabila berlakunya banjir kilat seperti 10 Jun lalu, akibat kegagalan DBKL dan pihak kerajaan menangani masalah banjir, warga kota terpaksa menanggung kerugian termasuk kerosakan kenderaan dan harta benda, katanya.
Baginya, tiada guna DBKL mengutip segala jenis cukai namun akhirnya soal keselamatan dan keselesaan warga kota tidak terjamin, justeru DBKL perlu menkaji semula kadar cukai yang dikenakan.
Selain itu beliau juga menggesa DBKL turut mengeluarkan pampasan kepada warga kota dan peniaga yang rugi akibat banjir kilat yang berlaku baru-baru ini kerana banjir tersebut bukan hanya kerana bencana alam tetapi turut disebabkan atas kegagalan DBKL menyediakan sistem saliran yang baik bagi mengatasi masalah tersebut.
Melihat kepada projek Terowong Smart yang dikatakan akan mengatasi masalah banjir hanya akan berfungsi selepas tahun 2009, sedangkan masalah banjir kian kronik dan warga kota berada dalam keadaan tidak selamat lebih-lebih lagi apabila hujan lebat membasahi bumi Kuala Lumpur, kata Mahfuz yang juga bekas ahli Parlimen Pokok Sena.
Sehubungan itu Mahfuz menggesa kerajaan melalui Kementerian Kerja Raya dab DBKL segera memberi penjelasan dab jaminan kepada warga kota berhubung soal keselamatan mereka dalam jangkamasa dua tahun ini sebelum Smart boleh berfungsi.
"Jika tidak, kerajaan perlu menghentikan segala macam projek pembangunan yang sedang dirancang atau belum diluluskan supaya masalah banjir yang antaranya berpunca dari pembangunan pesat ini dapat dikurangkan,"katanya.
Megah dengan projek mega, paksa rakyat melalui propaganda
Sementara itu, aktivis rakyat Badrul Hisham Shaharin berkata, kerajaan sentiasa bermegah dengan projek mega yang membazirkan wang rakyat dan rakyat yang terbazir wangnya dipaksa dengan segala macam propaganda untuk turut bangga dengan segala macam projek raksaksa .
"Masih tengiang di telinga saya apabila mula mengumumkan dan melancarkan projek Terowong Smart, kerajaan memaksa rakyat untuk bangga dengan projek yang pertama seumpamanya di dunia. Maka selepas pengumuman projek tiap kali berlaku banjir kilat penduduk Kuala Lumpur yang termusnah harta benda mereka ditenangkan dengan ungkapan, sabar apabila projek Smart siap banjir ini dapat diatasi,"katanya.
"Maka harapan rakyat yang menggunung untuk menikmati hidup bebas banjir kilat telah meredhakan hampir RM2 billion duit poket mereka untuk menebuk terowong Smart," katanya.
Ketika pembinaan Smart, pelbagai ungkapan meyakinkan rakyat dimainkan oleh media hingga ramai yang percaya bahawa masa depan tentu lebih baik lepas Smart siap, katanya.
Bagaimanapun kepercayaan inilah yang menghalalkan pembaziran RM2 billion wang rakyat yang akan disambung dengan berbiliion yang lain melalui rompakan tol Smart, katanya.
"Malangnya terowong yang dilancarkan baru baru ini menghampakan rakyat dari semua segi,"ujarnya.
Malah penganugerahan konsesi tol sehingga tahun 2045 pula selain perjanjian yang membenarkan beberapa siri kenaikan amat tidak munasabah dan dilihat hanya menguntungkan pemilik konsesi,katanya.
Rompakan yang diizin kerajaan
Setelah dibuka ternyata terowong ini gagal setelah dua kali diuji dengan 'kuasa alam' dengan banjir teruk malah keadaan lebih parah dari kebiasaan, katanya.
Kekecewaan orang ramai ini bertambah apabila Menteri Kerja Raya, Dato' Seri S.Samy Vellu seperti tidak sabar mengumumkan kadar tol Smart sejumlah RM2 hanya untuk jarak sembilan kilometer.
"Belumpun sempat peniaga kecil seperti di Jalan Masjid India selesai mencuci lumpur dan mengira kerugian mereka, Samy Vellu sudah mengumumkan keizinan untuk satu lagi projek kapitalis mencuri wang rakyat dari Terowong yang dibina menggunakan wang rakyat sendiri,"katanya.
Terowong dibuka banjir berlaku lebih teruk, maka seribu satu alasan dikeluarkan dan disiarkan oleh media tempatan untuk cubaan terus menipu rakyat,ujarnya.
Justeru beliau menggesa agar rakyat tidak lagi tertipu dengan dakyah BN yang dijalankan oleh media-medianya hingga menghalalkan segala penipuan yang dijalankan.
Pagi selepas banjir Perdana Menteri terus berkejar bersama isterinya yang pernah menjadi adik iparnya satu ketika dahulu untuk melawat bilik gerakan.
Maka satu taklimat diberikan kepada Perdana Menteri dan isteri barunya mengenai banjir di Kuala Lumpur.
Kenyataan PM sama taraf dengan kenyataan Ketua Kampung
Selepas taklimat itu Perdana Menteri seperti tidak faham dikatakan cuba menyalurkan aura prihatinya kepada rakyat selaku pengasas Islam Hadhari dengan menggesa supaya digunakan semua sumber yang ada untuk dipercepatkan apa yang patut.
Kenyataan bertaraf Ketua Kampung ini akhirnya ditempelak oleh Ketua Pengarah Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS), Dato' Paduka Ir Keizrul Abdullah yang menyatakan bahawa semua projek hanya boleh disiapkan mengikut jadual yang telah ditetapkan dan jika boleh disegerakan sekali pun mungkin seminggu awal dari dijadualkan.
Kenyataan ini membuktikan betapa tidak hormatnya rakyat Malaysia dalam melihat kenyataan Abdullah. Bayangkan jika bekas PM, Tun Dr Mahathir Mohamad ketika menjadi Perdana Menteri jika beliau memberikan sesuatu kenyataan sudah tentu tiada menteri yang berani mengulas untuk menafikannya secara terbuka, katanya.
Tetapi Abdullah tidak pun perlu menunggu tempelak dari seorang menteri, sebaliknya dari seorang Ketua Pengarah yang mampu 'menyikat' kenyataan Abdullah dalam tenang mungkin kerana bosan dengan ketidak fahaman Abdullah terhadap isu tersebut.
Dalam kenyataan Ir Keizrul yang disiarkan akhbar harian dua hari lalu lebih mengejutkan apabila beliau mengakui dan meminta rakyat membetulkan presepsi mereka terhadap projek Smart.
Kata Keizrul, Smart tidak mampu mengatasi masalah banjir dan projek tebatan banjir Kuala Lumpur hanya akan siap Ogos 2009.

No comments: