Sunday, April 22, 2007

PM bertanggungjawab bertindak jika benar Khairy ketua perusuh

Abdul Halim Mohd Rashid Sat Apr 21, 07 06:06:34 PM
KUALA LUMPUR, Hrkh (21 April) - Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mesti mengambil tindakan terhadap menantunya, Khairy Jamaluddin jika benar beliau menjadi ketua perusuh pada hari penamaan calon pilihan raya kecil Ijok Khamis lalu, kata Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Haji Mahfuz Omar.
"Saya tidak tahu sejauh mana benarnya tuduhan yang menyatakan Khairy adalah ketua perusuh dan orang yang bertanggungjawab mencetuskan pergaduhan pada hari penamaan calon pilihan raya kecil Ijok. Tetapi, jika benar tuduhan itu, Perdana Menteri selaku Menteri Keselamatan Dalam Negeri bertanggungjawab untuk mengarahkan pihak polis mengambil tindakan.
"Jangan ulangi lagi apa yang berlaku sebelum ini, di mana Khairy membuat ucapan yang berbau perkauman dan apabila ditanya kepada Perdana Menteri, beliau hanya menyatakan tidak tahu apa sebenarnya yang dikatakan oleh Khairy," kata Mahfuz.
Ketika merasmikan persidangan perwakilan Pemuda UMNO Bahagian Jerlun, Kedah tahun lalu, Khairy mendakwa kaum Cina akan mengambil kesempatan daripada kelemahan Umno.
Ucapannya itu dikecam hebat dalam perhimpunan Pemuda MCA dan Gerakan.
"Jika bapa mertuanya kaya dengan koleksi pelbagai janji, Khairy pula kaya dengan koleksi tuduhan demi tuduhan bahawa beliau melakukan pelbagai penyelewengan dan tindakan tercela.
"Walaupun kita tidak boleh menganggap semua tuduhan itu benar, tetapi ada yang benar seperti tindakannya berbohong mengenai apa yang sebelum ini dihebohkan sebagai rumah Perdana Menteri di Perth," katanya.
Khairy berbohong dengan menyatakan rumah itu adalah milik anak Perdana Menteri, Datuk Kamaluddin.
Buletin utama TV3 Rabu lalu melaporkan, rumah yang dimaksudkan sebenarnya adalah milik isteri seorang ahli perniagaan dan hartanah, Datuk Patrick Lim.
Mengulas mengenai rumah itu, Mahfuz bertanya: "Kalau rumah itu milik isteri Patrick, mengapa ia kelihatan menjadi rumah Perdana Menteri sehingga rumah itulah menjadi kediaman tetapnya apabila ke Perth, bandaraya yang dilihat menjadi tempat rehat yang paling kerap kepada Perdana Menteri"
Beliau bertanya, apakah hubungan Perdana Menteri dengan Patrick sehingga Patrick kelihatan membeli rumah sebegitu mewah atas nama isterinya untuk kegunaan Perdana Menteri?
"Rakyat berhak bertanya, adakah ini satu bentuk rasuah, persekongkolan atau Patrick

No comments: