Sunday, April 29, 2007

Menang dengan cara samseng, Pemuda Umno belasah petugas PAS di Ijok

Saidah Hairan Mon Apr 30, 07 10:20:43 AM
IJOK, 30 April (Hrkh) - Pemuda Umno sudah mewarisi sikap provokasi, samsengdan biadap anak menantu Perdana Menteri, Khairy Jamaluddin dan ianya terbukti di hari penamaan calon sehingga hari pengundian dalam Pilihan raya Dun Ijok.

Bagaimanapun, sikap samseng Khairy dan kuncu-kuncunya tidak didedahkan langsung oleh media arus perdana, sebaliknya petugas dan pemimpin KeADILan dan PAS dilemparkan fitnah seolah-olah semua ketegangan berpunca daripada penyokong KeADILan.
BN khususnya Pemuda Umno bermaharajalela menunjukkan kesamsengannya ditambah pula dengan sikap `bacul' pihak Polis yang ternyata menyebelahi mereka.
Kejadian tragis yang berlaku jam 6.30 pagi 28 April (Sabtu) di Simpang Tiga Ijok, enam petugas PAS yang sedang meronda dan memantau seluruh kawasan di Ijok telah di belasah oleh lebih 20 orang Pemuda Umno.
Petugas PAS dibelasah ketika mereka mahu membetulkan banner KeADILan yang jatuh di hadapan rumah Umno Klang.
Tanpa disedari lebih kurang 20 Pemuda Umno datang terus membelasah, terajang, sepak, pukul dengan menggunakan kayu terhadap petugas PAS tanpa usul periksa.
Enam petugas PAS lima orang teruk dibelasah dan seorang terpaksa melarikan diri dan terus ke balai Polis meminta bantuan.
Seorang petugas, Abu Bakar Samad, 44, dari Ulu Langat cedera parah kerana dibelasah, diterajang dan dipukul menggunakan kayu sehingga pengsan.
Beliau dihantar ke hospital Sungai Buluh dan dibenarkan keluar jam 2.30 petang, 29 April (Ahad).
Borhan Haji Osman pula dipukul teruk di mukanya sehingga matanya lebam dan benjol oleh beberapa orang Pemuda Umno yang duduk di atas perutnya.
Naib Ketua Pemuda PAS Hulu Langat, Naza Abdul Latif cedera parah di kepala dan dijahit 16 jahitan kerana dihentak dengan kayu.
Naib Yang DiPertua PAS Kawasan Hulu Langat, MatJan Sulong pula patah gigi dan lebam di muka dan dibadan. Manakala Bendahari PAS, Mohd Shah Mior lebam di tangan kerana beliau sempat mengelak pukulan daripada Pemuda Umno yang menggunakan kayu.
Ketika itu beliau berada dalam kereta dan sempat keluar terus melarikan diri ke balai Polis, Simpang Tiga Ijok.
Selepas lima minit kejadian itu, Ketua Pemuda PAS Ulu Langat, Sani datang dan mendapati Abu Bakar tidak sedarkan diri kerana mengalami kecederaan teruk.
Bagaimanapun beliau kecewa dengan sikap `bacul' pihak Polis yang sudah berada di tempat kejadian itu tetapi tidak mengambil tindakan tegas terhadap samseng Umno tersebut.
Ini kerana katanya, "Masa saya sampai Polis ada di situ dan membiarkan Pemuda-pemuda Umno itu terus memukul petugas PAS. Kalau betul Polis telus mereka boleh jalankan siasatan terus di rumah Umno Klang." Khairy pencetus provokasi
Pilihan raya kecil Dun Ijok tercatat dalam sejarah di negeri Selangor kerana terpaksa menggunakan Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU) untuk meleraikan segala ketegangan.
Ketegangan bermula di hari penamaan calon, 19 April sehingga hari pen
undian. Ketika di Kampung Jaya Setia, ketua samseng, Khairy terlolong-lolong sambil menunjukkan tangannya ke arah penyokong KeADILan provokasi untuk memulakan pergaduhan.
Nama AJK KeADILan Bahagian Kuala Selangor, Azmi Mohamad yang kebetulan botak dipermain-mainkan oleh penyokong Pemuda Umno, Puteri Umno dan Wanitanya. Tanpa malu mereka terjerit-jerit; "Botak, botak, botak, tuan keluarkan botak, ketepikan botak," di saksikan para wartawan, pengundi dan pihak Polis.
Perkara yang sama juga berlaku di Sekolah Bukit Badong, ketika Khairy datang bersama Ketuanya, Dato' Hishamuddin Hussein semua penyokong BN terlolong-lolong mengejek penyokong KeADILan.
Suasana menjadi panas di mana-mana sahaja adanya Khairy. Memang Khairy pencetus provokasi. - mr

No comments: