Sunday, July 29, 2007

Umno dicabar heret pengendali blog ke mahkamah, jika ada bukti ! - Dato' Kamarudin

Wan Nordin Wan Yaacob Mon Jul 30, 07 10:16:55 AM
KUALA LUMPUR, 30 Julai (Hrkh) - Umno dicabar mengheret pengendali laman blog yang dikatakan menyebarkan fitnah kepada individu dalam parti itu jika mereka mempunyai bukti untuk berbuat demikian, kata Setiausaha Agung PAS, Dato' Kamarudin Jaffar.
"Bagi saya, saya tidak bersetuju dengan mana-mana pihak yang membuat fitnah ke atas mana-mana pihak sekalipun, tetapi pada pandangan saya jika isu itu hendak ditentukan sahih atrau tidak, dakwa sahaja bloggers itu di mahkamah, bukannya bercakap sahaja dalam televisyen dan akhbar tanpa fakta,"tegasnya.
Beliau berkata kepada Harakahdaily hari ini ketika diminta mengulas isu dakwaan fitnah ke atas Ketua Penerangan Umno, Tan Sri Muhammad Mohd Taib yang dilaporkan dalam Malaysia-today.com.
Terdahulu semalam Ketua Penerangan Umno menghentam pengendali blog dan laman web yang dikatakan berdaftar di luar negara tetapi membuat fitnah di negara ini.
Dakwa jika ada bukti kukuh
Mengulas kritikan Muhammad Mohd Taib itu Kamarudin berkata, isunya bukanlah soal pendaftaran di luar negara, kerana baginya jika kerajaan ada bukti kukuh, mereka boleh mengheret pengendali blog itu ke mahkamah dengan beberapa peruntukan dalam undang-undang yang sedia ada.
Seperkara lagi katanya, tuduhan Umno bahawa 'bloggers' ini ditaja oleh pihak luar perlu dibuktikan di mahkamah dan bukan hanya membuat tuduhan di dalam akhbar sahaja.
"Jika benar ia fitnah, mereka boleh buat saman malu ke atas pengendali web itu.Soal pembiayaan dari luar itu saya kira tidak menjadi isu kerana, bagi saya tidak salah untuk menyuburkan industri akhbar di negara ini selagi ia berada dilandasan yang betul,"katanya.
PAS tolak perbuatan fitnah
PAS menolak sama sekali perbuatan fitnah yang dilakukan mana-mana pihak, justeru itu iosu itu boleh ditentukan sahihnya jika ia dibawa ke mahkamah.
Bagaimanapun katanya, individu yang didakwa membuat fitnah perlu dibuktikan tuduhan ke atasnya itu dengan perbicaraan di mahkamah.
Norza bentang kertas kerja web/blog
Sementara itu beliau juga menyatakan mutakhir ini Umno dilihat terdesak dengan kewujudan beberapa laman web hingga katanya dalam satu mesyuarat majlis tertinggi parti itu, ada kertas kerja yang dibentang oleh Dato' Norza Zakaria mengenai kewujudan ribuan laman web ini.
Akibat pembentangan kertas kerja oleh Norza itu, akhirnya Umno dilihat bimbang dan terdesak dengan kemungkinan kewujudan web ini mampu menggugat politik mereka lebih-lebih lagi pilihan raya umu semakin hampir, kata Kamarudin.
Dalam hal berkaitan beliau juga mengecam cadangan yang dibuat beberapa pemimpin Umno untuk menggunakan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dalam menyelesaikan isu fitanh blog ini.
Katanya ISA sama sekali tidak lagi relevan dalam apa juga tindakan untuk menyelesaikan masalah memandangkan ia menafikan hak orang yang dituduh untuk membela diri.
Baginya sudah ada peruntukan undang-undang yang boleh digunakan bagi membuktikan sesuatu kesalahan dan ISA bukanlah jalan penyudah.
Terdahulu semalam, Muhammad Muhd Taib berkata, pengendali dan penulis blog dibiaya organisasi luar negara hingga mencecah RM100,000 sebulan.
Beliau berkata, organisasi berkenaan menaja mereka dan membenarkan laman mereka menyiarkan pelbagai perkara sensitif oleh penulis blog tempatan dan luar negara.
“Kita tidak boleh memandang rendah kerana mereka ini golongan profesional dan kerajaan perlu kaedah khas untuk menangani masalah kemunculan laman blog yang menular seperti wabak penyakit,” katanya.
Muhammad yang juga Ketua Umno Bahagian Kelana Jaya, bimbang penulisan perkara sensitif di laman blog boleh mempengaruhi pemikiran generasi muda termasuk pelajar Malaysia di luar negara.
Muhammad kata isu lama?
Ditanya mengenai tindakan pengendali laman blog Malaysia Today, Raja Petra Kamaruddin yang membuat serangan peribadi terhadap dirinya, beliau berkata, isu berkenaan adalah cerita lama.
“Biarlah dia (Raja Petra) nak tulis apa pun, itu cerita 15 tahun lalu dan sebenarnya apa yang dia buat terhadap saya menunjukkan tindakan saya (membuat laporan polis) dan mempersoalkan tindakannya sudah berkesan.
“Saya rela diserang dan dihentam demi mempertahankan agama dan tanah air. Saya sudah buat laporan polis dan saya serahkan kepada mereka untuk ambil tindakan,” katanya.

No comments: