Saturday, July 14, 2007

KPN bertanggungjawab hapuskan rasa malu dan tertekan anggotanya

Abdul Aziz Mustafa Sun Jul 15, 07 07:48:56 AM
KUALA LUMPUR, 15 Jul (Hrkh) - Ramai anggota polis yang mahu Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan, membuktikan tanpa sebarang keraguan bahawa beliau tidak menerima rasuah dan memberikan kuasa kepada ketua sindiket jenayah terancang untuk menentukan kenaikan pangkat dan pertukaran anggota polis, kata Ketua Penerangan PAS, Haji Mahfuz Omar.
Menurut beliau, ramai anggota polis yang bertemu dengannya merasa amat malu dan tertekan dengan tuduhan demi tuduhan ke atas Musa yang sebelum ini sangat mereka hormati.
Ketua Polis Negara didakwa menerima rasuah untuk bersubahat dengan sindiket jenayah terancang dan mengatur kenaikan pangkat serta pertukaran anggota polis mengikut kehendak kepala sindiket tersebut.
Tuduhan terhadap Ketua Polis Negara terkandung dalam siri pendedahan Editor Malaysia Today, Raja Petra Kamarudin bertajuk Malaysia’s organised crime syndicate: all roads lead to Putrajaya, The roaches are scurrying and the rats are hurrying, Please, IGP, explain this!, The latest update on Infohub Sdn Bhd dan The walls come crumbling down.
"Beberapa anggota dan pegawai polis yang saya temui mengadu mereka metrasa tertekan dan rendah diri dan hilang kebanggaan memakai pakaian seragam polis.
"Ada juga yang menyatakan, kenaikan pangkat akan menjadikan mereka lebih tertekan kerana berhadapan dengan risiko dituduh menerima kenaikan pangkat dengan restu dan sokongan ketua sindiket jenayah terancang," katanya.
Mahfuz berkata, sebagai anak seorang 'alim, Ketua Polis Negara tentu tahu cara bersumpah yang diajar oleh Islam.
"Beliau bertanggungjawab untuk menghapuskan perasaan malu dan tertekan anggota bawahannya dengan bersumpah menurut ajaran Islam bahawa beliau tidak terlibat dengan semua tuduhan yang dibangkitkan dalam pendedahan Raja Petra itu," katanya.
Mahfuz juga mengucapklan terima kasih kepada Raja Petra yang sanggup mengambil risiko besar untuk mendedahkan kepincangan dan pengkhiantan yang amat memalukan itu, jika benar ia berlaku.

No comments: