Tuesday, July 31, 2007

Rakyat perlu pilih pemimpin bersih - Raja Nazrin

Nyza Ayob Wed Aug 01, 07 11:15:28 AM
KUALA LUMPUR, 1 Ogos (Hrkh) - Titih Raja Muda Perak, Dr Raja Nazrin Shah bahawa mereka yang mempunyai masa lampau yang tercalar dan bukti jelas tentang moral perlu disekat daripada menjadi pemimpin merupakan satu panduan yang baik untuk digunapakai oleh masyarakat dalam memilih dan menyokong pemimpin.
Setiausaha Agung PAS, Dato' Kamaruddin Jaafar menjelaskan kenyataan Nazrin ini bererti pemimpin-pemimpin perlu bertanggungjawab bukan sahaja di atas amalan yang lalu sebaliknya amalan pada masa kini.
"Kita tidak harus lupa bahawa kita inginkan pemimpin yang bermoral yang tidak tercalar dengan keburukan seperti rasuah serta jenayah lain.Kita tidak mahu pemimpin yang bersikap lepas tangan dan tidak bertanggung jawab apabila berlaku kecuaian dalam melaksanakan tanggungjawab mereka memikul amanah yang besar dalam masyarakat.
"Contohnya seorang menteri perlu bertanggungjawab menjaga moral tanpa terlibat dengan amalan rasuah serta bersikap berat sebelah yang boleh menganiaya masyarakat," katanya sewaktu dihubungi Harakahdaily hari ini.
Semalam, Raja Muda Perak, pada pelancaran syarahan baginda bagi memperingati warisan Prof Syed Hussein al-Attas bertajuk "Towards a Decent Social Order for All Malaysians" di Muzium Kesenian Islam menegaskan mereka yang mempunyai latar belakang meragukan perlu disekat dari memegang sebarang jawatan.
Baginda juga memberi peringatan, rasuah yang menjadi penyakit masyarakat paling merbahaya boleh menjejas tadbir urus yang baik, melemahkan institusi yayasan, memutarbelitkan dasar awam, berkompromi dengan peraturan undang-undang dan menggendala ekonomi.
Dalam pada itu, Kamarudin yang juga Ahli Parlimen Tumpat menegaskan, Ahli Parlimen juga tidak terlepas daripada melaksanakan amanah dan kepercayaan yang diberikan rakyat. Ahli Parlimen yang merupakan pemimpin rakyat seharusnya memperjuangkan hak dan keadilan serta kedudukan rakyat.
Sementara itu, mengambil pandangan Prof Syed Hussin yang meletak pergerakan pandangan awam adalah sebahagian daripada perihal tadbir urus yang baik, jelas Kamarudin oleh kerana Syed Hussin merupakan bekas Naib Canselor Universiti Malaya, sikap Allahyarham ini juga harus dicontohi oleh Naib Canselor Universiti serta ketua IPTA yang lain.
Jelasnya tanggungjawab pentadbir universiti ini ialah untuk meningkatkan pencapaian dalam profesion mereka dan bukan untuk mengikut telunjuk kerajaan hari ini

No comments: