Thursday, July 26, 2007

'Cyber troppers' Umno, polis dicabar siasat Azalina - KeADILan

Salmiyah Harun Thu Jul 26, 07 04:20:01 PM
KUALA LUMPUR, 26 Julai (Hrkh) - Parti Keadilan Rakyat (KeADILan) mendakwa tindakan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Dato' Mohamed Nazri Abdul Aziz mempergunakan ISA terhadap bloggers berniat politik dengan tujuan menghalang kritikan dalam Umno dan Barisan Nasional.
Naib Presiden KeADILan, Sivarasa Rasiah dalam sidang media mingguan parti itu, berkata, desakan untuk menggunakan ISA kepada bloggers semakin kuat memandangkan pilihan raya umum yang semakin hampir.
Beliau berkata, Ketua Penerangan Umno Tan Sri Muhammad Muhd Taib sehingga kini gagal mengenalpasti rencana atau artikel yang ditulis oleh pengendali laman Malaysia-Today, Raja Petra Kamaruddin.
"Tuduhan ini dibuat dengan 'the loud talk' atau cakap yang kuat, tetapi bila kita tanya manakah rencana terbabit, mereka masih belum boleh buktikan,"katanya.
Justeru, beliau menganggap ugutan itu tidak bertanggungjawab kerana ia akan mencemarkan imej negara ini di arena antarabangsa.
Ini kerana, katanya ruang internet salah satu ruang istimewa malah pemerintah negara ini juga suatu ketika dahulu memberi jaminan saluran itu tidak akan disekat.
Sementara itu, Setiausaha Agung KeADILan, Tan Sri Dato' Abdul Khalid Ibrahim dalam kenyataannya berkata, tindakan pihak polis ke atas Raja Petra untuk disoalsiasat satu intimidasi terhadap pihak-pihak yang tidak menyebelahi parti pemerintah.
Katanya, dalam laporan polisnya, Muhammad tidak menyatakan laporan yang dikatakan tidak menghormati Islam dan Yang Dipertuan Agung namun, Raja Petra tetap dipanggil dan disoalsiasat selama lapan jam.
"Pihak polis sepatutnya turut menyoalsiasat pihak-pihak yang memberi komen dalam berita-berita laman web," katanya.
Khalid juga berkata, komentar-komentar yang berbau perkauman yang diletakkan dalam Malaysia-Today berkemungkinan besar perbuatan sabotaj daripada pegawai-pegawai Cawangan Khas (SB) dan ahli-ahli UMNO sendiri supaya pengendali web diambil tindakan.
"Perbuatan itu juga mungkin salah satu usaha Muhammad dan Umno supaya Malaysia-Today tidak beroperasi lagi dan berhenti mendedahkan kes-kes rasuah menteri dan pemimpin UMNO termasuk beliau sendiri,"katanya.
Justeru, KeADILan mencabar pihak polis untuk memanggil Dato' Norza Zakaria dan Datuk Azalina Othman Said yang ditugaskan menggaji pihak-pihak tertentu sebagai 'cyber-trooper' dalam laman-laman web berita alternatif.
KeADILan juga mencabar Muhammad untuk membuat laporan polis terhadap pertuduhan rasuah yang dilaporkan dalam Malaysia-Today yang melibatkan beliau, menteri-menteri serta para pemimpin UMNO dan Barisan Nasional (BN) termasuk Ketua Polis Negara, Musa Hassan dan Ketua Menteri Sabah sekiranya laporan Malaysia-Today selama ini tidak benar.
Pada awal Julai, Ketua Penerangan KeADILan, Tian Chua diugut untuk dikenakan tindakan di bawah ISA hanya menyiarkan gambar rekaan beliau yang memaparkan gambar Najib Razak, Razak Baginda dan mendiang Altantuya.
Pada 13 Julai pula, blogger dan pembantu kepada Ketua Umum KeADILan, Dato' Seri Anwar Ibrahim, Nathaniel Tan ditahan dan disiasat selama empat hari di bawah Akta Rahsia Rasmi (OSA) kerana menyiarkan maklumat mengenai tuduhan rasuah yang dilakukan oleh Timbalan Menteri Dalam Negeri, Dato' Johari Baharom. - mks.

No comments: