Sunday, July 29, 2007

Jangan tipu rakyat dengan istilah 'negara Islam' - Presiden

Ekmal Yusof Mon Jul 30, 07 07:37:30 AM
KUALA KANGSAR,30 Julai (Hrkh) - Presiden PAS, Dato' Seri Abdul Hadi Awang menyatakan beliau tidak terkejut dengan kenyataan yang dibuat oleh Timbalan Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Tun Razak yang mengistiharkan bahawa Malaysia adalah negara Islam.
"Bagus, kita terima dengan baik. Malaysia sebuah negara Islam!"katanya ketika berceramah di hadapan 5,000 orang di Markas PAS Bukit Chandan dekat sini malam tadi.
"Tetapi negara Malaysia ini harus ada acuan dia!Ada dasar dia, ada objektif dia sendiri dan tujuannya sendiri,"tegas beliau.
Dahulu, katanya, Nabi Muhammad s.a.w. mengajar orang-orang Islam mendirikan negara macam mengajar hendak menikah, seperti mengajar jual-beli dan bersembahayang.
Ini kerana semua amalan Islam, tegasnya, adalah berasaskan dari ajaran al-Quran dan hadis Nabi s.a.w.
"Oleh itu PAS melalui Timbalan Presidennya, Ustaz Nasharuddin Mat Isa di mana kita mengajak umno kerana terlihat benar seperti dia ikhlas benar hendak tegakkan negara Islam, mari kita bermuzakarah.
"Dari itu,mari kita adakan muzakarah antara pemimpin PAS dengan umno. Kerana PAS ada Majlis Syura dan Umno ada Biro Agama. Serta kerajaan Umno ada mufti-mufti. Mari kita adakan muzakarah apa dia bentuk negara Islam yang sebenar seperti yang ditentukan oleh dalam al-Quran dan hadis-hadis,"jelasnya.
Dari itu, katanya, pemimpin Umno janganlah bercakap tentang Islam dan menipu serta menganiaya rakyat.
"Kalau sungguh-sungguh, mari kita bincang. Tapi hingga kini tidak ada jawapan! Macam dulu juga.Kalau tidak ada jawapan itu maknanya menipu,"tegasnya. - mks

No comments: