Monday, July 9, 2007

Kontroversi ucapan Abdullah - Forkad seru PM segera bertaubat!

Intan Abdullah Tue Jul 10, 07 01:36:52 PM
KUALA LUMPUR, 10 Julai (Hrkh) - Front Bertindak Anti Murtad (Forkad) menyeru kepada Perdana Menteri, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi agar segera bertaubat ekoran kenyataan beliau dalam Seminar Islam Antarabangsa di Putrajaya yang menyatakan bahawa Malaysia tidak menghalang seseorang keluar daripada Islam.
Hari ini, beberapa media antarabangsa seperti Reuters dan Japan Today dilaporkan sedang menyebarkan kenyataan beliau dengan menyatakan 'Malaysia does not forbid Muslims from converting, PM says'.
Kenyataan PM ini amat mengelirukan dan menyebabkan ramai yang tertanya-tanya dengan pendirian sebenar ketua negara Malaysia yang menjadikan Islam Hadhari sebagai teras utama pemerintahannya.
"Forkad berasa kesal dengan sikap dolak dalih PM yang mempunyai dua sisi yang berbeza apabila bercakap. PM selaku ketua negara diselar kerana bersikap lembut terhadap usaha-usaha memperlekehkan Islam," kata Pengerusi Forkad, Ustaz Ridhuan Mohd Nor.
"Tetapi apabila beliau berada dalam kelompok mereka yang bukan Islam, PM bercakap senada dengan mereka," ujarnya kesal.
Menurutnya, PM mungkin terlupa peristiwa kebangkitan umat Islam terhadap isu murtad dengan mengadakan himpunan di Masjid Wilayah Persekutuan dan selepas itu PM meminta supaya pihak yang tertentu tidak berusaha mempromosi murtad dan tidak mengusik isu umat Islam.
Ridhuan berkata, Forkad akan mengadakan 'roadshow' bagi menjelaskan kemunafikan PM kepada umum bagi memberi maklumat yang tepat terhadap isu agama Islam yang sedang dipandang serong dan rendah ini.
Beliau turut menempelak pandangan PM tersebut yang dilihat terpengaruh dengan Islam Liberal yang semakin berleluasa.
Menerusi media tersebut PM dilaporkan semalam sebagai berkata pihak berkuasa agama seharusnya lebih memahami isu-isu yang membabitkan kes murtad sehingga menyebabkan imej Malaysia sebagai negara yang progresif dan mengamalkan Islam secara sederhana dipersoalkan.
"Saya selalu memberitahu kepada jabatan agama untuk mendengar rungutan mereka yang berhasrat untuk murtad. Kita hendaklah bersedia untuk mendengar dan menyelesaikan masalah mereka," katanya kepada pemberita semasa Seminar Islam Antarabangsa semalam.
"Ini bukan sesuatu yang tidak boleh dibuat (murtad). Ia pernah terjadi sebelum ini. Kepada sesiapa yang tidak mahu lagi menganuti Islam, apa yang boleh anda lakukan ke atas mereka ?" kata Abdullah.
Malaysia baru sahaja menghadapi situasi berkecamuk dan perbahasan yang penuh emosi melibatkan penganut Islam yang gagal untuk mengumu

No comments: