Monday, January 22, 2007

Pihak berkuasa digesa tangani segera wang palsu di Batu Talam

Basiron Abdul Wahab Tue Jan 23, 07 12:08:17 AM
RAUB, 23 Jan (Hrkh) - Selepas ribut dengan isu politik wang dalam persada politik negara, kini kehadiran wang palsu di sekitar lokasi pilihan raya kecil Batu Talam mencetus polimik baru.
Menyedari kesan negatif yang bakal menular dalam masyarakat, PAS mahu pihak berkuasa menangani segera isu peredaran wang palsu dalam pilihan raya Batu Talam.
Timbalan Ketua Pemuda Dewan Pemuda PAS, Ustaz Idris Ahmad berkata, soal wang palsu bukanlah soal kecil, ia adalah soal besar kerana boleh memberi kesan buruk kepada negara.
Katanya jika wang palsu gagal ditangani wang itu akan beredar di pasaran dikhuatiri akan menjadi seperti wang Jepun semasa perang dunia kedua.
"Kalau wang palsu palsu beredar di pasaran nanti wang kita menjadi seperti wang Jepun semasa perang dunia kedua, wang gambar pisang itu, tidak ada nilai.
"Kita mahu pihak berkuasa menangani isu wang palsu ini sehingga ke akar umbi kerana jika tidak dibiarkan ia akan memberi kesan kepada ekonomi negara," katanya ketika berucap pada majlis perasmian Mesyuarat Agung Berkelompok PAS Cawangan Felda Tersang 1,2 dan 3, dekat sini.
Sementara itu, beberapa orang peneroka di Felda berkenaan turut menerima wang palsu berjumlah di antara RM5,000 ke RM1,000 yang dihantar melalui pos.
Seorang peneroka (yang enggan dikenali) berkata beliau menerima sepucuk surat yang diposkan dari Kuala Lumpur mengandungi wang palsu bernilai RM1,000 beserta sepucuk surat beralamat dari Kuantan.
"Surat itu tertulis perkataan Alumi Umno Pahang antara lain mengucapkan terima kasih kerana menyokong dan memenangkan Barisan Nasional (BN) dalam pilihan raya 28 Januari, dan meminta saya menggunakan wang itu untuk kenduri kesyukuran," katanya sambil menunjukkan kertas menyerupai wang RM50 itu.
Difahamkan peredaran wang palsu semakin menjadi-jadi di sebalik kerancakan BN berkempen tanpa tentangan di Batu Talam. - mks.

No comments: