Tuesday, January 30, 2007

NGO bantu mangsa banjir melalui Unit Amal

Salman Hussin Wed Jan 31, 07 01:32:05 AM
SRI GADING, 31 Jan (Hrkh) – Unit Amal khususnya di Johor kini semakin menjadi pilihan beberapa Badan Bukan Kerajaan (NGO) yang bersimpati dengan mangsa banjir di negeri ini.
NGO-NGO ini menjadikan unit amal sebagai saluran bagi mengagihkan bantuan kepada mangsa-mangsa banjir di negeri ini dan keyakinan ini timbul mungkin disebabkan gerak kerja serta komitmen membantu masyarakat yang ditunjukkan unit amal ketika gelombang pertama banjir di Johor pada 19 Disember tahun lalu.
Selain itu berbagai cerita negatif yang kedengaran dalam pengagihan bantuan makanan dan juga peralatan lain seperti kain pelikat, kain batek, tikar dan juga selimut kepada mangsa banjir juga dilihat sebagai punca yang menyebabkan unit amal menjadi pilihan mereka.
Amalan negatif yang berlaku tempohari menyebabkan banyak pihak begitu berhati-hati untuk menyalurkan bantuan, bahkan bukan di kalangan NGO sahaja malah terdapat agensi kerajaan turut mengambil langkah yang sama.
Perubahan sikap ini jelas dapat dilihat apabila berlaku gelombang banjir kedua yang melanda Johor pada 12 Januari lalu, sikap berhati-hati ini menyebabkan golongan manusia yang cuba menangguk di air keruh serta mengambil kesempatan di atas penderitaan orang lain ini tidak lagi berpeluang merompak hak mangsa banjir ini dengan sewenang-wenangnya seperti yang berlaku sebelum ini. - mks.

No comments: