Tuesday, January 16, 2007

Mana calon Bebas tajaan PAS?

Akhirnya berlaku juga pertandingan di Batu Talam. Ramai menjangkakan yang calon BN berkemungkinan besar menang tanpa bertanding apabila PAS dan PKR mengisytiharkan yang mereka memboikot pilihanraya kecil ini. Rupanya tidak.Yang menariknya calon Bebas yang ditunggu-tunggu itu rupanya bukan Mamat bukan Dollah sebagaimana yang diduga tetapi calon bebas yang mengemukakan kertas pencalonannya siang tadi adalah Ng Chee Pang, 21 tahun.

Saya tersenyum mendapat berita ini kerana semalam saya menggeleng kepala membaca rencana wartawan Utusan NAZRULLAH ROSLI dan ARSHAD KHAN yang menulis berkenaan analisa politik mereka di bawah tajuk:Berselindung disebalik calon BebasMereka menulis:
Strategi Pas di Batu Talam dengan meletakkan calon bebas bukannya menggugat BN, tetapi diibaratkan sebagai menggali kubur sendiri.
Penyokong mereka sendiri yang mengharapkan satu pertandingan hebat pastinya kecewa dengan keputusan pucuk pimpinan tertinggi parti itu yang dibayangi oleh penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim.
Memandangkan Pas sudah melakukan kesilapan, adalah lebih baik jika parti itu tidak meneruskan dengan sebarang idea yang tidak masuk akal.
Harus diingatkan, Batu Talam bukan kawasan hitam atau kelabu buat BN, ia adalah kubu kuat parti itu dan telah mendapat sokongan majoriti lebih besar daripada pengundi pada pilihan raya umum lalu.
Justeru, walau apa pun keputusan Pas pada penamaan calon esok, yang pastinya, baik parti itu mahupun calon bebas yang ditaja kelak tidak berupaya menandingi jentera pilihan raya BN yang sudah bersiap sedia dengan secukupnya.
Membaca tulisan pasangan ini sahaja membayangkan kepada kita akan betapalah BEBAS sebenarnya Utusan itu. Rencana ini terbit semalam iaitu sehari sebelum penamaan calon dalam waktu PAS dan PKR telah pun membuat pengisytiharan tidak akan bertanding malah akan memboikot pilihanraya kecil ini.Jadi kenapalah pasangan penulis ini yang menganggap akhbar mereka sebagai akhbar Melayu yang kononnya bebas tergamak menggambarkan sesuatu yang bohong, palsu dan berbau fitnah.Nah ambil, siang tadi yang mengemukakan kertas pencalonan adalah NG CHEE PANG! Lalu apa lagi yang akan kedua pasanagan ini tulis pula selepas ini. PAS taja calon Cina yang bukan Islam!?Kerusi Batu Talam ini adalah kerusi majoriti Melayu. Kalaulah benar ada suara halus telah membisik ke telinga pasangan ini bahawa PAS akan menaja calon Bebas dengan maksud menentang calon Umno takkanlah PAS memasang seorang Cia yang bukan Islam sedangkan peratus pengundi Melayu adalah seramai 79%.Kalau pun kita diarahkan untuk menulis bagi memenangkan BN dan meranapkan pembangkang, tulislah dengan fakta. Sesungguhnya kita tidak sekali-kali akan terlepas dari pertanggungjawaban di hadapan Allah swt atas segala kerja dan dalam hal ini karya yang kita usahakan di dunia. Jelas kalaulah orang merungut bahawa jika berlaku penggabungan NST-Utusan kelak maka akan hilanglah kebebasan Utusan nanti, saya percaya saya tidak keseorangan dalam berkata: lantaklah mereka, kerana kebebasan Utusan itu sebenarnya telah lama mati berkubur tanpa nisan.
posted by Roslan SMS 3:27:00 PM

No comments: