Saturday, January 27, 2007

Batu Talam : Kehendak BN bakal jadikan pengundi hantu bermaharajalela

Basiron Abdul Wahab Sat Jan 27, 07 05:51:08 AM
RAUB 27 Jan (Hrkh) - Pengerusi Gerakan Demokrasi dan Anti Korupsi (Gerak), Ezam Mohd Noor percaya pengundi hantu akan bermaharajalela di Batu Talam jika tiada usaha menghalangnya kerana Barisan Nasional (BN) mahu majoriti yang akan diperolehinya besar.
Beliau berkata, usaha menghalang pengundi hantu ini mesti dilakukan oleh penduduk tempatan yang prihatin kerana Batu Talam adalah tanah tumpah tempat lahir penduduk di sini.
"Jangan biarkan pengundi hantu merosakkan suara penduduk tempatan dalam pilihan kecil ini,"katanya ketika berceramah di Darul Falah, Dong Raub semalam.
Katanya, beliau percaya Umno akan berbuat apa sahaja bagi memastikan mereka memperolehi apa yang mereka mahu bagi menunjukkan kepada dunia bahawa sokongan rakyat kepada BN adalah kuat sekalipun sebenarnya mereka menggunakan cara kotor untuk mencapai hajat itu.
Ezam berkata, kehadiran ramai jentera BN di Batu Talam memudahkan usaha menyeludup pengundi hantu yang berselindung di sebalik petugas.
Ezam yang juga bekas Ketua Angkatan Muda KeADILan (AMK) juga berkata, kebebasan media adalah tunjang kepada demokrasi dan media yang tidak bebas tidak memungkinkan pengaliran maklumat kepada pengundi menyebabkan demokrasi menjadi tempang.
"Kebebasan media adalah nafas demokrasi tanpa kebebasan menjadi akan 'tempang',"katanya.
Menurut Ezam, dalam mempraktikkan demokrasi tulen, rakyat adalah entiti yang paling berkuasa, tetapi di negara ini kuasa rakyat adalah lemah disebabkan sekatan terhadap kebebasan media.
Ini katanya jelas dapat dilihat apabila menteri-menteri yang berkuasa tidak didakwa sebaliknya pegawai kerajaan yang menjalankan tugas pula dipersalahkan dalam beberapa kes mutakhir seperti kes yang melibatkan Tabung Haji.
Media melaporkan kononya pegawai terbabit telah menipu dua menteri tetapi benarkan pegawai boleh 'menipu menteri' sebagaimana didakwa .
"Menteri sepatutnya dipersalahkan kerana beliau bertanggungjawab sepenuhnya keatas agensi dibawah kawalanya tetapi di Malaysia pengawai yang diperslahkan manakala menteri dibebaskan. inilah yang berlaku apabila demokrasi sudah tempang,"ujarnya./wann

No comments: