Tuesday, February 13, 2007

Sikap media tidak sensitif akidah umat Islam dikesali

Johari Jaafar Wed Feb 14, 07 03:19:41 AM
IPOH, 14 Feb (Hrkh) - Naib Dewan Pemuda PAS Perak, Radhi Zainon kesal dengan sikap dan tindakan stesen televisyen yang mempromosikan `Valentine Day' (Hari Kekasih) dengan menyiarkan rancangan-rancangan yang bertemakan romantis dan percintaan pasangan kekasih.
Apa yang dilakukan oleh stesen televisyen tersebut dikhuatiri akan menyemarakkan lagi sambutan `Hari Kekasih' di kalangan rakyat negara ini khususnya di kalangan remaja dan belia Islam.
"Pendakwah-pendakwah termasuk juga Mufti telah menjelaskan bahawa sambutan tersebut bercanggah dengan Islam, mengapa stesen TV tersebut mengadakan promosi ke arah menggalakkan orqng ramai termasuk masyarakat Islam melakukan perkara yang haram?," soal beliau.
Media elektronik khususnya televisyen telah banyak menyiarkan rancangan -rancangan hiburan yang tidak memberikan manfaat dan membina minda penonton dan ini ditambah lagi dengan tindakan mempromosikan sambutan hari kekasih, tambah beliau.
"Apalah gunakan membuat promosi serupa itu kerana ianya akan mendatangkan gejala yang merosakkan aqidah umat Islam," tegasnya lagi.
Menurutnya, sepatutnya pihak media masa elektronik memahami apa yang perkara yang menjadi sensitif kepada iman dan aqidah umat Islam serta menghurmati seruan pendakwah-pendakwah.
"Golongan alim ulama telah menjalankan tugas mereka untuk menerangkan perkara-perkara yang merosakkan iman dan Islam, tetapi dalam masa yang sama pihak lain menghancurkannya dengan mempromosikan sambutan yang tidak langsung kena mengena dengan Islam," ulas beliau.
Sepatutnya semua pihak terutama media elektronik perlu memainkan peranan ke arah menjaga kesucian Islam, bukannya bertindak menggalakkan umat Islam melakukan perbuatan yang haram dan boleh merosakkan aqidah, terang beliau lagi.
Apa yang berlaku sekarang ini jelas menunjukkan betapa berjayanya pihak Barat termasuk orentalis mengenengahkan budaya Barat yang bertentangan dengan Islam, dalam masa yang sama menenggelam hari-hari kebesaran Islam, katanya.
"Remaja-remaja Islam sekarang ini kurang mengetahui hari-hari kebesaran Islam, sebaliknya mereka lebih menyanjung `hari kekasih' , malah mereka beranggapan sambutan itu tidak menjejaskan soal akidah," tambah beliau lagi.
Gejala sosial dan hiburan yang melampau sudah cukup merosokkan imej dan peribadi umat Islam menyebabkan budaya hidup Islam telah ditenggelamklan oleh budaya Barat menerusi pemaparan rancangan-rancangan hiburan yang melalaikan dan merosakkan umat Islam.
Pihak media elektronik khusuisnya stesen televisyen tertentu bertanggungjawab apa yang berlaku, sewajarnya kempen atau promosi seumpama itu dihentikan segera dan rancangan-rancangan yang menjurus ke arah mengiklankan `hari kekasih' itu di berhentikan serta merta, katanya lagi. - mks.

No comments: