Tuesday, February 13, 2007

Mangsa banjir kesal ditipu, dinafi bantuan

Salman Hussin Wed Feb 14, 07 03:07:39
SEGAMAT, 14 Feb (Hrkh) – “Tak puas hati, memang kami tak puas hati, rumah saya roboh kenapa tak dapat bantuan, ada orang yang langsung tidak terlibat dengan banjir tetapi dapat bantuan, ini tak adil,” demikian luahan seorang mangsa banjir di Labis, dekat sini, Othman Pardi, yang kecewa dengan penipuan serta ketidakadilan pihak-pihak tertentu terhadap mangsa banjir di sini.
“Pada malam itu saya bersama lebih 50 yang lain telah pergi ke Balai Raya Kampung Sungai Gatom Labis, untuk mengambil bantuan yang dijanjikan, tetapi bila sampai di sana kami dapati balai raya gelap gelita, setelah menunggu sehingga jam 9.00 malam kami semua pulang dengan penuh kekecewaan dan marah sebab ditipu,”katanya.
Othman yang ditemui di rumahnya dekat sini baru-baru ini memberitahu, “sebelum itu kami ada menerima surat jemputan untuk hadir ke majlis penyerahan barang-barang bantuan untuk mangsa-mangsa banjir Kampung Sungai Gatom Labis, yang akan diadakan pada 28 Januari 2007 jam 8.00 malam di balai raya Kampung Sungai Gatom Labis."
Menurutnya, surat jemputan ini diterima daripada Badan Permuafakatan Melayu Labis (BPML), Yayasan Kasih Sayang Malaysia (YKSM) dan juga Gabungan Pengusaha Makanan Bumiputra Malaysia Cawangan Kelantan (GPMBM).
Selain itu menurut Othman lagi, namanya dipotong dari senarai mangsa banjir sebab itu tidak mendapat bantuan wang ihsan sebanyak RM200 dan RM500 yang sepatutnya dapat, sedangkan semasa banjir pertama dan kedua beliau berpindah ke pusat penempatan mangsa banjir.
"Semasa banjir pertama saya berpindah ke Dewan Kampung Sungai Gatom dan pada banjir kedua saya berpindah pula ke Sekolah Agama Labis tetapi kenapa nama saya tidak disenaraikan sebagai mangsa banjir, ini yang menimbulkan persoalan sedangkan ada orang tertentu yang langsung tidak terlibat dengan banjir tetapi mendapat bantuan," katanya lagi.
Seorang lagi mangsa banjir yang turut dinafikan hak mendapat bantuan, Arbaenah Sedek, seorang ibu tunggal, turut kecewa kerana tidak mendapat sebarang bantuan walau pun rumahnya ditenggelami air sedalam paras dada.
Beliau yang kematian suami kira-kira dua bulan lalu ini tidak bekerja dan bergantung hidup kepada ihsan seorang daripada empat anak tirinya yang sudah bekerja, beliau sendiri mempunyai dua anak yang masih kecil.
Beliau yang ditemui baru-baru ini melahirkan rasa kesal di atas sikap tidak adil pihak tertentu dalam pembahagian bantuan kepada mangsa, “pembahagian dibuat secara tidak adil, ada yang dapat dan ada yang tak dapat, hanya sebahagian kecil mangsa banjir yang mendapat bantuan ini.
“Saya sendiri pun sehingga hari ini langsung tidak mendapat sebarang bantuan, termasuklah bantuan wang ihsan dan juga bantuan wang untuk anak saya yang masih bersekolah, katanya dengan linangan air mata penuh kesedihan,"jelasnya.

No comments: