Sunday, February 4, 2007

Demonstrasi di IOI Mall Puchong: 13 aktivis ditangkap

Harakahdaily Sun Feb 04, 07 09:46:11 AM
KUALA LUMPUR, 4 Februari (Hrkh) - 4.30 petang: Demonstrasi aman membantah kenaikan harga tol yang diadakah di IOI Mall, Puchong bermula pukul 4.00 petang tadi mendapat tentangan kasar daripada pihak polis apabila lebih 13 orang aktivis ditangkap.
Mereka yang ditangkap termasuk Ketua Pemuda PAS, Salahuddin Ayub, Bendahari PAS Pusat, Dr Hatta Ramli, Ketua Penerangan Parti Keadilan Rakyat (PKR), Tian Chua, Sivarasa Rasiah, Badrul Hisham dan pemimpin DAP, Ronnie Liu.
Kesemua mereka ditangkap sebaik sahaja selesai rundingan di antara Tian Chua dengan wakil pihak polis, OCPD Fuad, yang diadakan sebaik sahaja demonstrasi bermula. Sebahagian daripada mereka digari dan diheret dengan kasar ke arah kenderaan polis.
Demonstrasi di IOI Mall, Puchong ini merupakan siri keempat demonstrasi membantah kenaikan harga tol di lima lebuhraya di Lembah Kelang bermula 1 Januari lalu, anjuran parti pembangkang, Badan Bukan Kerajaan (NGO) dan Kesatuan Sekerja Malaysia.
Sebelum ini bantahan diadakan di Tol Cheras, Sunway Piramid, Subang Jaya dan Plaza Tol Gombak.
5.00 petang: Kira-kira 500 orang masih meneruskan demonstrasi walaupun diganggu dan sebahagiannya ditangkap oleh polis. Pasukan polis Unit Simpanan Persekutuan (FRU) mengawal ketat laluan Puchong - Kuala Lumpur di kedua-dua arah.

No comments: