Wednesday, May 16, 2007

Pernikahan Raja Nazrin Shah: PAS Perak ucap tahniah

Johari Jaafar
Thu May 17, 07 12:55:24 PM

IPOH, 17 Mei (Hrkh) - Badan Perhubungan PAS Negeri Perak mengucapkan tahniah kepada Raja Muda Perak, Raja Dr. Nazrin Shah, yang melansungkan pernikahannya dengan Zara Salim Davidson, di Istana Iskandariah, Kuala Kangsar semalam.

Advertisement

“Bagi pihak Pesuruhjaya PAS Negeri, ahli jawatankuasa, dewan-dewan dan ahli PAS di negeri ini mengucapkan tahniah kepada Raja Muda Perak yang melangsungkan pernikahannya semalam,” kata Setiausaha PAS Negeri Ir. Ahmad Nizar Jamaluddin

Pernikahan di antara Raja Muda Perak, Raja Dr. Nazrin Shah dengan Zara Salim Davidson, telah menamatkan penantian selama dua dekat rakyat negeri ini untuk mendapatkan seorang Raja Puan Besar Perak.

Jawatan tersebut tidak diisi sejak kemangkatan Raja Muda Perak ketika itu, Raja Ahmad Siffuddin ibni Almarhum Sultan Iskandar Shah, pada April 1987.

Sebelum ini gelaran tersebut disandang oleh Raja Nur Izan Raja Abdul Rashid, selama tiga tahun dari tarikh Raja Ahmad Siffuddin dilantik Raja Muda Perak, pada 3 Februari 1984.

Kemudian gelaran itu kembali kosong ekoran kemangkatan Raja Muda Perak, Raja Ahmad Siffuddin pada 12 April 1987.

Oleh kerana Raja Muda Perak, Raja Dr. Nazrin Shah masih bujang, gelaran Raja Puan Besar Perak ridak diisi sehinggalah Raja Nazrin mengambil keputusan untuk mendirikan rumahtangga.

Pernikahan Raja Nazrin dengan Zara mengakhiri penantian 20 tahun, di mana Zara Salim akan dimasyhurkan sebaga Raja Puan Besar Perak dalam satu istiadat Jumaat ini.

Majlis akad nikahnya telah disempurna oleh Mufti Negeri Perak, Datuk Seri Haji Harussani Zakaria, di Istana Iskandariah. - mns

No comments: