Thursday, May 22, 2008

Rakyat Pahang akan untung besar jika Pakatan Rakyat memerintah

Hashim Abdullah Thu May 22, 08 4:01:50 pm MYT
TEMERLOH, 22 Mei (Hrkh) - Rakyat Pahang telah mengalami kerugian besar kerana tidak memilih PAS dan parti dari Pakatan Rakyat memerintah negeri menyebabkan mereka ketinggalan daripada menikmati arus kebajikan sebagaimana rakyat di negeri lain, kata Pemangku Ketua Dewan Pemuda PAS Pahang, Ustaz Suhaimi Md Saad. -->-->
Sebaliknya kata Suhaimi, rakyat Pahang kini dibebankan dengan pelbagai isu dan konflik politik kepimpinan negeri atas perbalahan terbuka kepimpinan Umno negeri termasuk membabitkan Menteri Besar, Dato' Seri Adnan Yaakob dengan bekas Setiausaha Badan Perhubungan Umno Pahang, Dato' Tajuddin Sulaiman atas isu penjualan tanah balak kepada bukan Melayu.
Pada ceramah anjuran PAS Temerloh, di Darul Amin, Sungai Gau, dekat sini, baru-baru Suhaimi menambah, selagi Umno diberikan kekuasaan bermakna semakin jauh rakyat menikmati kebajikan kerana amalan kronisme dan kepuakan dalam Umno terlalu menebal.
"Kalau pemimpin Umno kata nak bela Melayu, nak bela rakyat itu satu pembohongan. Kita tengok di Pahang ini pemimpin Umno perintah negeri dia beri tanah pada parti dia tak bagi pada rakyat. Kita perintah negeri, kita tak bagi pada parti kita bagi pada rakyat. Umno susah nak bagi pada rakyat.
"Kita boleh tengok berapa banyak tanah milik Umno. Sekarang ini dia berbalah kita dapat tengok dengan jelas berapa banyak tanah Umno. Kalau tak kroni tak dapat, dia bagi harta pada puak dia," katanya.
Menurut Suhaimi, perbezaan ketara dalam corak pemerintahan antara kerajaan yang dikuasai Umno BN dengan kerajaan yang diterajui Pakatan Rakyat atas isu memberikan kebajikan perlu dinilai rakyat dengan bijak.
"Di Selangor rakyat Selangor dapat air percuma bulan Jun ini tetapi pemimpin Umno kata itu satu pembaziran. Kita tak tahu macam mana otak pemimpin Umno bila kita bantu rakyat dia kata pembaziran. Ini pasal tak ada dalam otak dia nak bantu rakyat.
"Di Kedah, bila kita, PAS dan Pakatan Rakyat perintah, Menteri Besar Kedah umumkan penurunan cukai tanah 25-75 peratus. Di Pulau Pinang guru agama naik gaji sebab itu kita katakan rakyat akan untung besar jika berani buat perubahan," katanya. - mns

No comments: