Wednesday, May 14, 2008

Parlimen tolak usul pendudukan haram Israel di Palestin

Salmiyah Harun Thu May 15, 08 2:37:29 pm MYT
KUALA LUMPUR, 15 Mei (Hrkh)- Usul Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang (PAS-Marang) bagi membincangkan berkaitan bantahan sambutan ulang tahun ke 60 pendudukan haram Israel di bumi Palestine ditolak oleh Dewan Rakyat.
Timbalan Yang di-Pertua Dewan Rakyat, Datuk Ronald Kiandee menolak usul tersebut di bawah peraturan mesyuarat yang mana usul itu tidak perlu disegerakan.
Ustaz Hadi membacakan teks usulnya itu, antara lain menyebut 14 hb Mei 2008 ini adalah genap 60 tahun Hari Naqba yang merupakan sejarah pencerobohan Israel ke atas tanah air Palestin.
Katanya, semenjak 60 tahun yang lalu bermula sejarah kezaliman yang berpanjangan di mana pembersihan etnik pada tahun 1948 itu oleh tentera Zionis yang mengakibatkan 750,000 rakyat Palestin dihalau keluar (tiga per empat populasi Palestin) dari kampung halaman dan rumah mereka.
Menurutnya, kini rakyat Palestine menjadi pelarian di negara-negara jiran mempunyai bilangan seramai 4.5 juta orang.
"Keadaan kehidupan mereka adalah di luar perikemanusiaan seperti kemiskinan tegar, penafian keperluan asas tanpa makanan mencukupi, tempat bertuduh, pekerjaan, pendidikan dan rawatan kesihatan,"katanya.
Tegas beliau, nasib mereka tidak diendahkan oleh kononnya komuniti antarabangsa yang didominasi oleh AS.
Tambahan pula, katanya, polisi pembersihan etnik itu masih diteruskan, Israel secara ganas seperti menceroboh di Tebing Barat dan Jurusalem Timur sejak peperangan 1967 dan kini 400,000 orang rakyat Yahudi telah menduduki tanah Palestin.
"Setiap hari rakyat Palestin dibunuh termasuk kanak-kanak, rumah mereka dihancurkan dan rakyat Palestin dihalang dari bergerak secara bebas dan mereka terus dihina," kata beliau.
Presiden PAS itu juga berkata, kini Israel pula menguatkuasakan sekatan ekonomi kemudian pada musim panans 2006 telah melancarkan serangan bom di Gaza yang memusnahkan jambatan, kemudahan awam, bekalan air bersih dan tenaga elektrik menyebabkan ratusan rakyat awam telah terbunuh.Jelas beliau, kesan sekatan itu telah meningkatkan kadar pengangguran dan kebuluran rakyat Palestin.
" Gaza sedang dihimpit sehingga ekonominya lumpuh. Ini diperakui sendiri oleh Hardad Zarvos dari Bank Dunia.
"Sendi ekonomi Gaza telah musnah dan dengan sekatan yang berterusan akan mengakibatkan keruntuhan ekonomi Gaza tidak boleh dipulih kembali," katanya.
Beliau merayu agar Dewan Rakyat menerima usul khas itu sejajar dengan bantahan Malaysia terhadap apa yang sedang berlaku di Palestin.
"Kami berpendapat usul khas itu akan memberi mesej yang penting kepada Israel dan AS serta seluruh kuasa Barat dan dunia amnya bahawa ahli parlimen Malaysia sangat tegas menentang kezaliman Israel ke atas rakyat Palestin,".
" Kami percaya usul ini dapat memberi mesej yang kuat kepada ahli Parlimen BN dan rakyat Malaysia bahawa pendirian Pakatan Rakyat dalam hal ini adalah jelas,"tegas beliau.
Justeru, beliau turut memberitahu pada 12 Mac 2008 yang lalu Parlimen Australia telah meluluskan usul merayakan kelahiran Israel yang disokong pula oleh ahli pembangkang.
"Ahli Parlimen Malaysia seharusnya mengutuk usul itu dan mengusulkan supaya Malaysia menyatakan bantahan kepada kerajaan Australia," katanya

No comments: