Monday, May 26, 2008

MB Perak rasmi pelepasan konvoi Kembara Zakat 2008

Ekmal Yusof Mon May 26, 08 3:25:09 pm MYT
IPOH, 26 Mei (Hrkh) - Menteri Besar Perak, Dato� Seri Mohammad Nizar Jamaluddin merasmikan pelepasan peserta konvoi Program Kembara Zakat 2008 di Kompleks Islam dekat sini pagi tadi.
Beliau mengibarkan bendera negeri Perak sebagai perasmian upacara pelepasan tersebut kepada setiap sebuah daripada 20 buah kereta yang kesemuanya dijadualkan melakukan expedisi menjelajah seluruh Perak selama tiga hari bermula pagi ini.
Sebelum itu, dalam ucapan perasmiannya beliau berharap Jabatan Zakat Agama Islam Perak dapat mengumpul sebanyak RM200 juta kutipan wang zakat pada tahun ini bukannya RM50 juta seperti yang diramalkan oleh Pegawai Pentadbir Zakat Perak.
Pasukan Kembara Zakat 2008 tersebut terdiri daripada 40 orang Pegawai dan Kakitangan Kutipan Zakat Pejabat Agama Islam Dan Adat Istiadat Melayu Perak yang beribu pejabat di Komplek Islam di sini.
Aturcara pertama kembara tersebut adalah menziarahi dua buah rumah fakir miskin di Kampung Seri Jaya, Batu Gajah dan kemudianya mengedarkan risalah zakat di Lumut, Seri Manjung dan Seri Iskandar.
Hari kedua, peserta kembara akan mengadakan pelbagai program bersama masyarakat di Masjid Daerah Manjung.
Manakala pada hari ketiganya, menziarahi Rumah Anak Yatim Kg. Jarum Mas, Sungai Nyior, penyampaian bantuan zakat, modal, bot, barangan bengkel dan pukat serta penerangan motivasi kepada asnaf penerima bantuan zakat oleh Penolong Pegawai Hal Ehwal Islam (Zakat), Ustaz Mohd. Latiff bin Talib di Masjid An-Nawawi Pengkalan Bharu. - mns

No comments: