Monday, May 12, 2008

Haji Hadi kemuka soalan sebanyak mana subsidi diberikan untuk pertanian

Nyza Ayob Tue May 13, 08 1:46:52 pm MYT
KUALA LUMPUR, 13 Mei (Hrkh) - Dato' Seri Abdul Hadi Awang (PAS-Marang) dalam soalan tambahannya di Dewan Rakyat hari ini mengemukakan soalan kepada Kementerian Pertanian dan Industri Asas tani sama ada kerajaan merancang untuk memberi subsidi pertanian sehingga 90 peratus bagi menghadapi kegawatan makanan yang berlaku di dunia hari ini.
Katanya, di negara-negara maju seperti Jepun, kerajaan Jepun sanggup memberikan subsidi pertanian sehingga 90 peratus untuk bekalan negara dan masih dapat menampung keperluan bagi sektor lain.
Tambahnya pada tahun 1990 beliau pernah mencadangkan kepada Kementerian Pertanian pada waktu itu bagi membuat perancangan ke arah pertanian yang cukup bagi negara, dan jawapan yang diterima menteri berkenaan pada waktu itu ialah import lebih menguntungkan.
Menjawab soalan tersebut, Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Dato' Mustapha Mohamed menyatakan Perdana Menteri, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi telah memperuntukkan RM4 billion untuk mengatasi masalah bekalan makanan yang berlaku dalam negara.
Katanya, daripada jumlah tersebut, RM2.5 billion telah diumumkan agihannya. Daripada jumlah tersebut RM800.3 juta digunakan untuk sektor penanaman padi.
Jelasnya, pada tahun ini kementerian akan membelanjakan RM923 juta untuk subsidi penanaman padi. Katanya, jika dilihat pada jumlah subsidi tersebut, setiap petani yang menanam padi akan mandapat subsidi RM9000 seorang.
Katanya, Malaysia mempunyai 140,000 petani dan bantuan yang diberikan kira-kira RM1.7 billion. Bagi setiap petani yang menanam padi mereka layak mendapat bantuan yang diberikan RM2500 juta untuk subsidi padi, baja, membajak dan racun.
Terdahulu soalan asal dikemukakan oleh Dato' Tajuddin Abdul Rahman (BN-Pasir Salak) yang meminta Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani menyatakan bila kerajaan akan dapat memberikan peruntukan yang secukupnya untuk melaksanakan projek naik taraf pengairan di beberapa tempat di Perak. - mns -->

No comments: