Tuesday, June 24, 2008

Nasharudin cadang Petronas wujudkan tabung bagi pesakit miskin

Wan Nordin Wan Yaacob Wed Jun 25, 08 2:29:00 pm
KUALA LUMPUR, 25 Jun (Hrkh) - Timbalan Presiden PAS, Ustaz Nasharudin Mat Isa (PAS Bachok) mencadangkan agara Petronas mewujudkan tabung khas bagi membantu pesakit kronik yang miskin.
Semasa bagun mengutarakan soalan tambahan di Dewan Rakyat hari ini, Ustaz Nasharudin bertanyakan samada Petronas akan menubuhkan tabung bagi membolehkan rakyat miskin mendapat rawatan penyakit kronik di Pusat Perubatan Prince Court milik Petronas.
Katanya dengan cara ini rakyat yang miskin tidak perlu bersusah payah bagi mendapatkan rawatan penyakit kronik dengan belanja yang besar di hospital swasta lain.
Begitu pun Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Dato' Amirsham Abul Aziz yang menjawab soalan itu menyatakan Petronas tidak bercadang untuk berbuat demikian.
Soalan itu ditimbulkan selepas soalan asal yang dikemukakan Mohamad Azmi Ali (KeADILan Gombak) berhubung rasional Petronas mewujudkan 'Prince Court Medical Centre' yang menelan belanja RM544 juta.
Menurut Menteri tersebut, penglibatan Petronas dalam bidang ini dibuat atas dasar tanggungjawab sosial, dan selaras dengan misi korporatnya.
Ia juga segaris dengan usaha kerajaan menyediakan pelacongan kesihatan bertaraf dunia, katanya. _ -->

No comments: