Friday, June 13, 2008

Desak turun harga minyak: Hampir 3,000 tandatangan petisyen

Azamin Amin Sat Jun 14, 08 11:06:11 am MYT
KUALA LUMPUR, 14 Jun (Hrkh) - Sejumlah hampir 3,000 orang ramai telah menandatangani petisyen yang mendesak supaya kerajaan menurunkan harga minyak yang disifatkan keseluruhan rakyat sebagai suatu yang begitu membebankan.
Petisyen tersebut telah dilancarkan oleh Gerakan Rakyat Anti Manipulasi Minyak (Geramm) sebagai platform untuk rakyat khususnya anak-anak muda menyatakan bantahan mereka ke atas penindasan dan manipulasi kenaikan harga minyak yang dilakukan oleh kerajaan tanpa memikirkan apa yang telah dibelanjakan secara boros oleh kerajaan.
Geramm dianggotai oleh beberapa organisasi, antaranya Angkatan Muda KeADILan (AMK), Anwar Ibrahim Club (AIC), Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) dan Ikatan Kebajikan Rakyat.
Menurut Ketua AMK, Shamsul Iskandar Mohd Akin menyatakan komited Geramm untuk terus menggembeleng dan menggerakkan mobilisasi rakyat untuk menyatakan protes secara berterusan.
"Geramm akan terus mendepani rakyat dan generasi muda untuk terus menyatakan protes agar kerajaan menarik balik kenaikan minyak di pasaran dan membincangkan kaedah serta formula terbaik demi kesejahteraan rakyat," katanya.
Beliau juga turut mengumumkan pelancaran laman web Geramm (www.geramm.org), di mana terdapat jadual program, bahan kempen, dan petisyen online bagi mengumpul pendapat rakyat yang tidak puas hati tentang kenaikan minyak.
Malah Geramm juga menyeru rakyat Malaysia supaya mendesak kerajaan menurunkan harga minyak dengan menurunkan tandatangan di Petition Online (petitiononline.com/geramm/petition). - mks. _

No comments: