Saturday, February 23, 2008

Presiden PAS diarak lima ribu penyokong, Umno Marang kucar-kacir

Mohd Rashidi Hassan Foto Nasir Sudin Sun Feb 24, 08 11:54:50 am MYT
MARANG, 24 Feb (Hrkh) - Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang ditentang oleh Setiausaha Politik Menteri Besar Terengganu, Dato' Dr Ahmad Ramzi Mohamad Zubir bagi kerusi Parlimen Marang.
-->
Di kerusi Dewan Undangan Negeri Rhu Rendang, beliau ditentang oleh Ketua Pemuda Umno Bahagian Marang, Razali Idris.
Pengumuman dibuat oleh Pegawai Pengurus Pilihan Raya di Pejabat Daerah Marang sebentar tadi.
Bagi kerusi Dun Alur Limbat, Ketua Pengarah Jabatan Pilihan Raya PAS Pusat, Dato' Mustafa Ali, yang juga Pesuruhjaya PAS Terengganu, ditentang Alias Abdullah.
Di Bukit Payung, Naib Ketua Dewan Pemuda PAS Terengganu, Ustaz Mohd Nor Hamzah ditentang calon BN oleh Zaidi Muda.
Manakala AJK PAS Kawasan Marang, Mohd Draman menjadi calon PAS di Dun Pengkalan Berangan ditentang oleh Yahya Khatib Mohamad.
Pengundian akan diadakan 8 Mac depan.
Sebelum itu, rombongan calon PAS diarak kira-kira 5 ribu penyokong yang berhimpun sejak 7.30 pagi di Markas Besar MTD Rhu Rendang di Kampung Kijing dekat sini.
Calon-calon BN diiringi sekitar 500 orang penyokong sahaja.
Parlimen Marang mempunyai 74,813 pengundi.
Pada PRU ke-11 tahun 2004, Ustaz Hadi yang menjadi Ahli Parlimen Marang sejak tahun 1990, tewas kepada Dato' Abdul Rahman Bakar dengan hanya 163 undi sahaja.
Kali ini, Rahman yang juga Ketua Umno Bahagian Marang diketepikan oleh Pengerusi Perhubungan Umno negeri Dato' Seri Idris Jusoh.
Turut diketepikan dari senarai calon BN adalah Ketua Umno Bahagian Kuala Terenganu, Dato' Wan Ahmad Farid Wan Salleh, Dato' Tengku Putera Tengku Awang (Hulu Terengganu) dan Dato' Rosli Mat Hassan (Dungun).
Umno Marang kucar-kacir
Rahman ketika ditemui wartawan di pusat penamaan calon mengakui bahawa Umno bahagian itu berada dalam kucar-kacir kerana beliau diketepikan sebagai calon BN.
Bagaimanapun beliau menafikan berlakunya perpecahan dalam bahagian.
Rahman mengakui sehingga kini ramai ahli dan penyokong Umno memprotes tindakan Idris mengetepikan beliau.
Menurutnya bantahan berlaku bukan sahaja di Marang tetapi di seluruh negeri.
Katanya, beliau akan cuba memujuk para penyokongnya untuk menghentikan bantahan kerana bimbang ianya menjejaskan peluang calon BN di Marang.
Apa yang dibimbangkan katanya, ahli-ahli dan penyokong Umno seluruh negeri membuat 'silent protes' terhadap calon-calon BN.
Beliau bagaimanapun berkata, walaupun proses memujuk ahli untuk tidak menentang keputusan menggugurkannya amat perlahan, namun yakin ianya akan dapat di atasi.
Sehingga kini difahamkan penyokong-penyokong melemparkan pelbagai kecaman terhadap Idris yang didakwa membohongi Presiden Umno, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi sehingga mengetepikan Rahman. - mks.

No comments: