Tuesday, January 15, 2008

Anda nilai sendiri sembilan keceluparan Pengerusi SPR...

Azamin Amin Wed Jan 16, 08 9:26:07 am MYT
KUALA LUMPUR, 16 Jan (Hrkh)- Biarpun mulutnya 'berbuih' mencela parti-parti politik dan dibantah segala keceluparannya namun sehingga kini Pengerusi Suruhanjaya Pilihanraya (SPR), Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman masih menjawat jawatan tersebut tanpa sebarang tekanan, paksaan atau sebarang tindakan dikenakan atas kebiadapannya selama ini.

Malah Gabungan Pilihan raya Bersih dan Adil (Bersih) dan parti-parti politik dalam Barisan Alternatif (BA) menyatakan bahawa kerajaan secara tergesa-gesa meminda Perlembagaan untuk melanjutkan umur persaraan anggota-anggota Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) dari usia 65 ke 66 bagi membolehkan Rashid terus berkhidmat sepatutnya bersara pada 31 Disember tahun lalu.
Tanpa rasa segan dan silu, Rashid menyarung kembali 'jersi' SPR malah kelihatan lebih angkuh dengan mengeluarkan kenyatan-kenyataan yang menyerang parti pembangkang dan pihak-pihak yang mengur dan mengkritik kredibilitinya.
Berikut adalah beberapa petikan untuk dijadikan rujukan 22 juta rakyat Malaysia seterusnya membuat kesimpulan sama ada Pengerusi SPR ini dapat melaksanakan tanggungjawabnya secara adil seiring kata-katanya yang sering mencabar dan mencela :-
1.Rashid cabar pembangkang
- Beginikah sikap Pengerusi SPR yang mencabar pembangkang "SPR cabar pembangkang jangan tanding pilihanraya". (Utusan Malaysia 1 Januari 2008)
2.Rashid cela Mursyidul Am PAS Dato' Seri Tuan Guru Nik Aziz
-Pada 2004, pengerusi SPR itu tiba-tiba menyifatkan :"Kenyataan Nik Abdul Aziz itu sebagai mengarut dan tidak berasas serta dikeluarkan tanpa menggunakan akal, sebaliknya hanya untuk melepaskan geram."
-"Memang perangai dia (PAS) begitu. Saya serta SPR banyak kali menerima tuduhan PAS yang mendakwa mempunyai bukti (kegagalan SPR menguruskan pilihan raya). Saya tunggu sampai sekarang pun tidak ada (PAS) hendak mendakwa SPR (di mahkamah)," (rujuk muka hadapan Utusan Malaysia 9 Disember 2004)
-Walhal PAS telah memfailkan lebih kurang 24 petisyen pilihanraya di seluruh negara ( 5 di Kelantan, 9 di Trengganu, 5 di Selangor, 2 di Perak, 1 di Kedah, 1 di Perlis dan 1 di Johor ) dan dalam ke semua petisyen tersebut SPR telah dinamakan sebagai Responden.
3.Rashid caci Presiden PAS Dato' Seri Tuan Guru Ustaz Abdul Hadi Awang
-"...Haji Hadi datang hari tu meeting dengan saya, diluar kata ada 500,000 pengundi hantu, semuanya mengundi...orang pakai serban besar pakai jubah..macam mana ni?Kalau saya kata... orang dia akan kecik hati pulak kata tok guru dia...tak pelah biarlah dia jawab esok..." kata Rashid di Universiti Malaya tahun lalu.
4.Rashid berkaitan celup jari
-Ketua Pemuda PAS Salahuddin Ayub turut mendedahkan apa yang disifatkannya sebagai pembohongan Pengerusi SPR itu.
-"Sebelum kami berjumpa (dengan Abdul Rashid), DAP terlebih dahulu berjumpa dengannya. (Setiausaha Agung) DAP, Lim Guan Eng memberitahu kami bahawa Abdul Rashid telah memberitahu mereka bahawa PAS membantah (sistem) celup jari kerana bertentangan dengan Islam.
-"Apabila kami bertemu Abdul Rashid, kami soal dia, betul dia kata begitu? Dia kata bukan PAS kata, ulama India kata. Inilah lidah biawak, lidah bercabang," beliau mengecam Pengerusi SPR itu.
5.Rashid kata tentang kempen pilihan raya
-Selain itu keceluparan Rashid berterusan apabila dilaporkan berkata tempoh kempen mungkin lebih pendek sekiranya sesetengah parti terus membuat 'huru-hara' bahkan membawa isu tersebut ke jalanan.
-Bersih amat kesal tindakan 'mengugut' pihak pembangkang dan rakyat amnya dengan mengisytiharkan bahawa beliau akan menjadikan tempoh pilihanraya umum akan datang sebagai yang terpendek dalam sejarah Malaysia!
6.Rashid kata akan letak jawatan jika ada bukti SPR salah
-Tahun 2007 di Selangor sejumlah 1,402 pengundi 'dipindahkan' lokaliti mereka oleh SPR secara senyap dan dijangka mengakibatkan kekeliruan termasuk mengulangi sejarah 'kekecohan' pada hari pengundian berikutan daftar pemilih yang berbeza pada saat akhir seperti yang pernah berlaku di Gombak, Selangor.
-Ianya bercanggah dengan peruntukan Perlembagaan Persekutuan Artikel 113 (ii) yang membenarkan sebarang perubahan sempadan dilakukan hanya 8 hingga 10 tahun selepas satu-satu persempadanan semula dibuat di mana-mana kawasan di Malaysia, katanya.
-Dalam perkembangan berkaitan, di Perak kejadian yang sama juga turut dilaporkan apabila seramai 600 pengundi di kawasan Taman Silibin, Ipoh telah dipindahkan lokaliti mereka ke kawasan parlimen Batu Gajah secara senyap sebaik sahaja pilihan raya 2004 yang lalu.
-Perkara ini disedari bulan lalu ketika Ahli Parlimen DAP Ipoh Barat M. Kulasegaran membantu penduduk di kawasannya membuat semakan kedudukan status tempat mengundi dan dilaporkan Setiausaha Agung MCA Dato' Ong Ka Chuan mahu SPR memberi penjelasan berhubung perkara itu supaya tuduhan bahawa badan terbabit melakukan manipulasi dapat dielakkan.
-Ini tidak termasuk kes 142 kertas undi yang hilang di Ijok pada pilihanraya kecil 28 April lalu yang menimbulkan tanda-tanya tentang ketelusan SPR.
-Antara lain bukti di Ijok ialah daripada 50 pengundi yang telah mati terdapat nama mereka di senarai pemilih di mana 12 daripada mereka yang kesemuanya Melayu dari pusat pengundian Jaya Setia, telah 'pergi' mengundi.
-Manakala seramai 23 pengundi didaftarkan tanpa kad pengenalan dan sejumlah 32 pengundi yang berusia di antara 100-132 tahun masih terdapat nama mereka di dalam senarai pemilih.
-Selain itu, seorang blogger tempatan, Ahirudin Attan (Rocky's Bru) yang tidak pernah mendaftarkan dirinya dengan SPR sebagai pemilih mendapati nama beliau sebagai seorang pengundi di Taman Rapat Setia sejak 1999. Begitu juga dengan L.L Wong, yang tidak pernah mengundi sebagai pengundi, baru-baru ini mendapati nama beliau sebagai pengundi di Johor Bahru sejak 1990.
7. Rashid kritik Harakah
-"....I sendiri 'get frustrated with this'. Ini manipulasi keadaan just untuk capai kemenangan dari sudut politik. Itu sebab saya tak keluar menjawab. Tak boleh jawab. "Dia ada akhbar dia...yang amat adil...Harakah. Dia ada Harakah maki hamun kat orang. Itu adillah tu. Saya tak ada.
8. Rashid kata tentang tarikh pilihan raya
-Semakin angkuh dan bertindak 'lebih sudu dari kuah' baru-baru ini Rashid menyatakan tahu tarikh Pilihan Raya Umum ke-12 merupakan satu kenyataan yang jelas menghina Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong sedangkan Perdana Menteri sendiri menafikannya.
9.Rashid hina mahkamah dua kali berhubung Kes Likas di Sabah pada tahun 2001
-"Hakim itu sendiri tidak periksa...dalam one side, hakim itu sendiri 'bias' (berat sebelah). Hakim itu 'got frustrated with certain things' dan dia gunakan ini untuk pukul kerajaan bukannya Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR)," katanya ketika berucap sebagai penceramah di Kursus Kenegaraan Malaysian Press Institute (MPI): Media dan Pilihanraya Umum di Universiti Malaya pagi tadi.]
-"That was a biased penghakiman.Semua orang bersetuju 'it was biased' penghakiman. Dia tidak melibatkan pengundi hantu," katanya menjelaskan kedudukan kes tersebut kepada hadirin.
-"Melihat daripada sudut undang-undang, itu bukan keputusan yang baik. Pada pandangan saya itu adalah keputusan yang teruk," Rashid sekali lagi menghina kes Likas dan mempertikai keputusan Hakim Muhammad Kamil di Universiti Islam Antarabangsa tahun lalu.
Begitulah sembilan keceluparan Rashid yang boleh anda nilai sendiri dan memetik Kata Ketua Pengarang Harakah Ahmad Lutfi dalam laman web detikdaily.net bahawa PAS harus mengetuai kempen besar-besaran ini menggesa Yang di-Pertuan Agong untuk menamatkan segera khidmat Rashid sebagai Pengerusi SPR memandangkan beliau tidak lagi mendapat kepercayaan awam.
Kata Lutfi, Perkara 114 (1) dan (2) Perlembagaan menjelaskan: "SPR hendaklah dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong selepas berunding dengan Majlis Raja-Raja ... Pada melantik ahli-ahli SPR, Agong hendaklah memandang kepada mustahaknya diadakan suatu SPR yang mendapat kepercayaan awam."
"Fokuskan tindakan kali ini untuk memecat Pengerusi SPR yang makin hilang kewarasannya itu. Jika Rashid berjaya dipecat, saya kira gelombang kuning baru menunjukkan keberhasilannya," kata Lutfi dalam laman webnya. -->

No comments: