Tuesday, November 21, 2006

ISA: Kenyataan Abdullah bertentangan dengan Islam
Wed Nov 22, 06 07:51:17 AM Oleh Harakahdaily
KUALA LUMPUR, 22 Nov (Hrkh) - Kenyataan Perdana Menteri, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi, bahawa Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) selaras dengan konsep Islam Hadhari yang diperkenalkannya sebenarnya adalah bertentangan dengan konsep Islam Hadhari itu sendiri.
Pengerusi Gerakan Mansuhkan ISA (GMI), Syed Ibrahim Syed Noh berkata Abdullah gagal memahami konsep yang diperkenalkannya kerana dalam Islam Hadhari itu menggalakkan amalan keadilan dan kesaksamaan, tetapi tindakan Abdullah adalah bertentangan dengan konsep tersebut.
"Dilihat pada sudut keadilan ini kita lihat Abdullah sendiri tidak memahami konsep Islam Hadhari ini. Untuk menunjukkan keadilan, seseorang itu diadili di mahkamah terbuka, dituduh mesti diberi peluang menjawab tuduhan.
"Dalam kes ISA ini bagaimana wujud keadilan kerana yang dituduh tidak diberi diberi peluang perbicaraan. Jadi kenyataannya itu tidak benar dan beliau tidak berlaku adil dan sudah pasti tidak selaras dengan hadhari yang diperkenalkannya itu,"katanya.
Abdullah ketika ditanya wartawan mengenai ISA sewaktu sidang media selepas Persidangan Agung Umno baru-baru ini menyatakan undang-undang ISA adalah selaras dengan konsep Islam Hadhari .
Katanya lagi, penahanan tanpa bicara mempunyai sebab dan tangkapan dibuat berdasarkan bukti serta terdapat tahanan yang dibebaskan selepas 'kita sudah jadikan mereka orang baik'.
Abdullah yang juga Menteri Keselamatan Dalam Negeri menyatakan, walaupun mereka tidak didakwa, terdapat isu keselamatan yang diketahui pihak berkuasa , tetapi tidak boleh dibincang dan diadili di mahkamah.
ISA instrumen politik
Sementara itu, Syed Ibrahim menegaskan, mahkamah yang membuktikan sama ada tuduhan tersebut sahih atau direka.
"Kita tidak pernah lihat dalam kes ISA seperti tuduhan dalam kes reformasi yang menyatakan mereka yang dituduh ini ada menyimpan bom.
"Jadi apabila mereka dibebas tidak pernah dibuktikan bahawa apa tuduhan ke atas mereka adalah benar.Nama mereka telah dicemari dengan bukti yang tidak benar. Ini merupakan satu kepalsuan sebab Abdullah menyatakan terdapat bukti dan 'mereka sudah menjadi jadi baik'. Hakikatnya ia tidak dibuktikan,"katanya.
Tambahnya lagi, tindakan Abdullah terhadap mangsa ISA itu sebenarnya untuk mengurangkan tekanan dari pihak luar. Apabila tekanan tersebut berkurangan, barulah mangsa ISA ini dibebaskan.
Katanya kerajaan mengambil kesempatan menggunakan undang-undang ini kerana mempunyai instrumen politik.
"Polisi Amerika yang menekan negara mengatakan terdapat pengganas di negara ini. Jadi untuk mengurangkan tekanan, mereka yang tidak bersalah ini ditangkap.
"Setelah mereka ditangkap, bagaimana nasib keluarga mangsa ini. Kita tidak dengar pun yang kerajaan membantu mereka. Jadi ISA ini merupakan satu polisi dan dasar yang tidak selaras dengan Islam,"tegasnya.
Katanya lagi, kezaliman kerajaan ini tidak meggambarkan kerajaan bersifat telus dan adil dalam menjaga dan memberi keselamatan untuk rakyat.
"Sepatutnya keselamatan rakyat menjamin keselamatan negara dan keselamatan negara menjamin keselamatan rakyat tetapi wujudnya ISA ini langsung tidak menjamin keselamatan rakyat," katanya.
Abdullah ditipu SB
Sementara itu, bekas tahanan ISA, Saari Sungip bertanggapan kenyataan Andullah itu merupakan kata-kata 'orang yang mempunyai kuasa'.
"Dia ada kuasa dia boleh cakap macam tu. Tetapi sewaktu saya, Ezam dan Badrul Amin ditahan, dia yang menandatangan penahanan kami itu. Selepas saya dibebaskan pada 6 September 2002, Mahkamah Persekutuan memutuskan penahanan kami tidak sah, berniat jahat dan bermotif politik. Jadi apa maksud di sebalik kata-katanya itu.
"Jika Islam Hadhari itu adil, 60 hari selepas penahanan dan selepas mempunyai cukup bukti bebaskan kami. Tetapi apabila tidak sah siasatan 60 hari Abdullah telah ditipu Polis Cawangan Khas (SB) disebabkan bukti yang pincang," tegas Saari.
Jelas Saari walaupun beliau telah menemui Lembaga Penasihat sebanyak dua kali pada 2002 dan Lembaga Penasihat mengesyorkan beliau dan dua lagi rakannya dibebaskan, kerajaan tetap tidak berbuat demikian.
"Laporan siasatan (folio) terhadap tahanan reformasi telah diserahkan kepada hakim mahkamah sivil sewaktu kes saman kami kepada kerajaan. Tuduhan ke atas kami untuk mengguling kerajaan dengan mengumpul bahan letupan seperti molotov koktail, dan grenade launcher. Sepatutnya siasatan itu mestilah dari awal hingga akhir,"katanya.
Jelasnya, Abdullah seharusnya mengetahui peruntukan seksyen 8 adalah di bawah kuasa menteri, seksyen 73 di bawah kuasa SB, serta seksyen 16 berkaitan pendedahan maklumat.
Kata Saari lagi, hakim sewaktu itu, Tun Ahmad Zaidin Abdullah mengatakan bahawa seksyen 16 hanya berkuatkuasa dan tertakluk pada seksyen 8 bukan seksyen 73.
"Tapi Abdullah mengatakan berpuas hati berdasarkan seksyen 73 dan dia hanya bergantung kepada SB. Jadi, SB yang sudah bermaharajalela,"katanya. - mks.

No comments: