Monday, December 24, 2007

Mana keadilan - pemuda Melayu dipenjara, Hindraf dilepaskan!

Mazlan Jusoh & Salmah Mat Husain Tue Dec 25, 07 6:02:45 am MYT
KOTA BHARU, 25 Dis (Hrkh) - Di manakah keadilan? Cuba anda bayangkan mangsa yang cedera ditembak polis tidak dibenarkan ikat jamin oleh mahkamah, sedangkan 31 lelaki yang pernah dituduh cuba membunuh seorang penjawat awam dilepaskan.

Inilah nasib malang yang menimpa Suwandi Abdul Ghani dan Mohamad Azman Aziz yang kini ditahan di Penjara Terbuka Marang setelah Hakim Mahkamah Sesyen, Hassan Abdul Ghani pada 9 Disember lalu tidak membenarkan mereka diikat jamin.
Manakala anggota Hindu Action Right Force (Hindraf) yang ditahan polis semasa perhimpunan di Kuala Lumpur, 25 November dibebaskan Mahkamah Sesyen Shah Alam.
"Ini bukan soal perkauman, tetapi kita mahu menuntut di mana keadilannya. Dua anak muda Melayu yang ditembak polis sehingga cedera parah tidak dibenarkan ikat jamin.
"Manakala dalam kes lain di mana anggota Hindraf yang dikatakan mendatangkan kecederaan kepada angota polis pula dibebas. Mana keadilannya dalam isu ini," kata bekas anggota Majlis Tertinggi Umno, Dato' Ibrahim Ali.
Sebagaimana juga kata Penasihat KeADILan, Dato' Seri Anwar dua orang awam yang ditembak polis didakwa serta dipenjarakan tanpa ikat jamin, seolah-olah menggambarkan Malaysia menggunakan hukum 'rimba'.
Pada kejadian berdarah di Batu Burok 8 September lalu dua pemuda Melayu, Muhdmmad Azman Aziz, 21 dan Suwandi Abd Ghani, 38, ditembak seorang anggota polis pada satu perhimpunan.
Difahamkan tembakan secara rambang tersebut menebusi dada mereka, manakala Suwandi terpaksa dikejarkan ke Hospital Universiti Sains Malaysia di Kota Bharu bagi mengeluarkan peluru yang terbenam dalam dadanya.
Ibrahim berkata, dua tragedi yang berlaku itu diselesaikan secara tidak adil kerana Barisan Nasional (BN) mahu menarik sokongan orang India pada pilihan raya umum akan datang.
"Jelas isu di antara Batu Burok dan Kuala Lumpur bermotif politik kerana ia diselesaikan secara tidak adil. Saya bukan mahu menghasut tetapi perkara seperti itu perlu diberitahu kepada rakyat," katanya pada ceramah di Dataran Stadium Sultan Mohammad Ke IV di sini, baru-baru ini.
Mengulas isu yang sama Timbalan Presiden PAS, Ustaz Nasharuddin Mat Isa berkata, dua isu yang berlaku di Kuala Lumpur dan Batu Burok memperlihatkan kerajaan telah mempengaruhi sistem perundangan di negara ini.
Ketika ditemui selepas Majlis Makan Malam sempena pungutan derma untuk Tabung pilihan Raya PAS Kota Bharu baru-baru ini katanya, sistem perundangan di negara ini boleh ditarik atau ditolak sesuka hati.
"Pada awalnya saya bayangkan peserta perhimpunan Hindraf akan mengalami nasib sama seperti dua pemuda Melayu di Batu Burok yang tidak dibenarkan ikat jamin.
"Lebih menghairankan lagi tuduhan yang dikenakan terhadap Suwandi dan Azman juga sudah agak lewat," ujarnya beliau.
Oleh itu, Nasharuddin berharap Perdana Menteri memastikan dua pemuda Melayu juga dibebaskan seperti yang berlaku terhadap peserta Hindraf.
"Saya bukan mahu membangkitkan soal perkauman, tetapi isu yang paling jelas di sini bagaimana keputusan pentadbiran perundangan itu berlainan antara kes di Batu Buruk dan Batu Caves," ujarnya.
Suwandi dan Azman kini didakwa di bawah seksyen 149 Kanun Keseksaan yang mana sabit kesalahan boleh dihukum penjara lima tahun atau denda.
Sementara itu dalam majlis yang sama, anggota jawatankuasa KeADILan Pusat, N Gobalakrishnan berkata, dalam tempoh sebulan beliau sudah empat kali ditahan polis sehingga terpaksa bermalam di lokap dan penjara.
Menurutnya sepanjang ditahan beliau ditempatkan di lokap Balai Polis di Shah Alam, Pulau Pinang dan Kuala Lumpur , selain itu turut ditahan di penjara Sungai Buluh dan Pudu.
Kata beliau biarpun diugut kerajaan BN dengan menahan sesuka hati, namun beliau tidak pernah gentar untuk terus berjuang bagi menegakkan keadilan di negara ini.
Beliau juga menjelaskan perhimpunan Hindraf pada 25 November lalu sebenarnya bagi menuntut pampasan daripada kerajaan Britain selepas membawa masuk orang India ke ladang kira-kira 100 tahun lalu.
"Pada 1907 masyarakat India dibawa bekerja di ladang di Setiawan Perak sehingga menyebabkan ramai yang susah sehingga sekarang. Hindraf telah memfailkan kes itu di England dengan menuntut kerajaan Britain membayar sebanyak 1 juta paun Sterling kepada setiap orang India," katanya.
Beliau juga memberitahu Hindraf tidak pernah memusuhi orang Melayu sebaliknya bermusuh dengan pemimpin Umno yang menganiayai mereka.
Menurutnya pada zaman awal kemerdekaan di negara ini terdapat 1,000 sekolah Tamil, namun sekarang sudah tinggal 542 buah.
Kata beliau, perjuangan sebenar Hindraf telah diselewengkan media arus perdana sehingga menyebabkan masyarakat tidak faham perkara sebenar yang berlaku.
Hadir sama pada ceramah itu, Menteri Besar, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat dan Yang Dipertua PAS Kota Bharu, Datoƃ¢' Wan Abdul Rahim Wan Abdullah. - mks

No comments: