Tuesday, May 29, 2007

Nik Aziz: Pilihan raya telus mampu lonjak pengaruh BA

Maslan Yusoh Tue May 29, 07 06:08:00 PM
PENGKALAN CHEPA, 29 Mei (Hrkh) - PAS dan pakatan Barisan Alternatif (BA) dijangka dapat melonjakkan lagi pengaruh pada pilihan raya umum akan datang, sekiranya proses pilihan raya berjalan secara telus. -->
Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, budaya pilihan raya di negara ini penuh dengan ugutan yang langsung tidak mencerminkan semangat demokratik.
"Pada pilihan raya umum lalu pelbagai janji disumbat ke telinga rakyat bagi mempengaruhi mereka menyokong parti itu. Tanpa adanya unsur-unsur sedemikian Umno sukar untuk menang.
"Malaysia bukan sebuah negara demokrasi dalam erti kata sebenar. Ini kerana suasana pilihan raya berlangsung tidak dalam keadaan seimbang,” katanya ditemui pemberita di Putik, hari ini.
yakin
Bagaimanapun beliau yakin pengaruh PAS akan meningkat pada pilihan raya umum tidak lama sekiranya proses pilihan raya berlangsung secara telus dan adil.
Menurutnya keadaan itu dapat dibuktikan apabila bekas-bekas ahli dan penyokong Umno di seluruh Kelantan sudah ramai menyertai PAS sejak setahun lalu.
"Saya sendiri hadir pada program penerimaan borang menyertai PAS yang berlaku hampir di seluruh Kelantan. Bagi saya apabila mereka ikhlas menyertai PAS sudah tentunya tidak lagi menyokong Umno.
"Kehadiran mereka bukan sekadar gimik tetapi berlaku di atas kesedaran sendiri selepas mereka melihat sendiri kepincangan yang berlaku dalam Umno," ujarnya yang juga Menteri Besar Kelantan.
Sejak tahun lalu lebih 3,000 ahli dan penyokong Umno menyertai PAS yang diketuai bekas Setiausaha Badan Perhubungan Umno Negeri, Dato' Ahmad Rusli Ibrahim.
sertai PAS
Dan tahun ini dua lagi bekas anggota jawatankuasa Umno Ketereh termasuk Hussin Mat menyertai PAS.
Oleh itu Tuan Guru Nik Abdul Aziz mencadangkan Umno meninggalkan kefahaman kebangsaan kerana ia tidak memberi manfaat kepada kehidupan manusia di akhirat kelak.
Beliau juga melahirkan rasa gembira kerana Amerika Syarikat yang terkenal memusuhi Islam akhirnya mengadakan pertemuan dengan wakil Iran bagi menangani keadaan di Iraq.
Kata beliau Iran dan Iraq sebenarnya jauh lebih bertamadun dibandingkan dengan Amerika Syarikat yang hanya dibuka Cristopher Columbus pada tahun 1700-an.
Sedangkan Kota Baghdad terkenal sebagai pusat perkembangan tamadun manusia pada zaman lebih awal lagi.
Menurutnya, serangan secara rakus Amerika ke Iraq akhirnya telah menyebabkan negara itu sekarang hampis muflis dan parti Republikan yang diketuai George Bush tewas dalam pilihan raya.
layan tetamu
Baru-baru ini Duta Amerika Syarikat ke Iraq, Ryan Crocker dikatakan akan menemui rakan sejawat dari Iran, Hassan Hazemi dalam rundingan dua negara peringkat tertinggi sejak revolusi Iran pada 1979.
Menteri Besar juga menasihatkan rakyat Kelantan melayan tetamu yang datang sempena muktamar bermula Jumaat ini dengan baik, bagi membolehkan mereka membawa pulang sesuatu yang menarik.
"Kelantan memang terkenal dengan harga barangan yang murah. Peniaga dan penduduk hendaklah layan kedatangan tetamu sempena muktamar ini dengan mesra," ujarnya.

No comments: