Wednesday, May 13, 2009

Usul pertahan ulama pegang jawatan utama dibawa ke muktamar PAS

Sumber Bernama - 13 Mei 2009 - 3.50 ptg
MACHANG: Dewan Ulama PAS dijangka membawa usul bagi mempertahankan pendirian agar hanya pemimpin bertaraf ulama sahaja yang wajar memegang jawatan presiden dan timbalan presiden PAS pada muktamar tahunan parti itu bulan depan.
"Dewan Ulama tetap mempertahankan hanya pemimpin bertaraf ulama yang mesti memegang dua jawatan itu tetapi apa pun terpulanglah (kepada perwakilan)," kata ketuanya, Datuk Mohamed Daud kepada pemberita selepas merasmikan Muktamar Dewan Ulama PAS Kelantan di sini hari ini.
Mohamed berkata jika profesional yang memimpin parti itu, beliau bimbang pemimpin berkenaan hanya mahu mengejar kedudukan semata-mata tanpa mementingkan parti yang berjuang mengikut teras Islam.
Beliau melahirkan rasa kecewa terdapat unsur-unsur mengejar jawatan secara tidak sihat seperti menghadiahkan baju dan mengadakan majlis makan kepada perwakilan semata-mata mahu dipilih sebagai calon.
"Memanglah dah bagi baju, dah sudah kenyang makan, boleh menanglah calon itu tetapi budaya ini sangatlah tidak sihat dan kita mahu ia dihentikan segera," katanya.
Mohamed berkata beliau tetap dengan keputusannya tidak mahu bertanding bagi mengekalkan jawatannya pada muktamar akan datang atas alasan beliau kini uzur dan jawatan itu perlu diberikan kepada pemimpin muda. BERNAMA

1 comment:

Amri Mat Saaid said...

salam

Habis tu Ulama tak de ke yg kejar kepentingan dan mengejar kedudukan walaupun tak pernah perform dalam tugasnya dan prestasi amat memualkan.