Sunday, August 24, 2008

Pengakuan Ramlang Porigi tamparan hebat buat BN.

Mohd Sabri Said
Mon | Aug 25, 08 | 9:40:12 am MYT
PERMATANG PAUH, 25 Ogos (Hrkh)- Umno dan Barisan Nasional (BN) pastinya tersentak dengan pengakuan berani Imam Besar Masjid Wilayah Persekutuan, Ramlang Porigi yang mengatakan dirinya diarahkan oleh orang atasan menjadi saksi sumpah laknat bekas pembantu Dato' Seri Anwar Ibrahim, Saiful Bukhari Azlan pada 15 Ogos lalu.
Mungkin pada hari itu, semua orang terkejut dengan pengakuan bersumpah Saiful kerana sanggup memegang al-Quran, dalam masjid dan disaksikan oleh golongan yang berpengetahuan agama.
Tambahan lagi media terus sahaja memperbesarkan kenyataan tersebut bahkan menjadi tayangan rutin televiyen khususnya Radio Televisyen Malaysia (RTM) dan TV3 dalam setiap berita jam 8.00 malam.
Jika tidak siarkan rakaman bersumpah itu ibarat tidak sah maklumlah semua rangkaian media samada cetak dan elektronik dikuasai orang politik yang rakus serta takut pemerintahan yang mereka duduki sekarang jatuh pada pembangkang.
Seandainya jatuh kerajaan, bermakna semua yang mereka lakukan terdedah satu persatu dan mungkin ada yang diheret ke mahkamah atau lebih malang lagi menuju ke penjara di usia tua.
Justeru itu, sebolehnya kepimpinan Umno-BN berhempas pula dalam pilihan raya kecil Permatang Pauh bagi memastikan talian hayat parti-parti dalam komponen BN tetap sekata bukan masing-masing mencari haluan setelah kalah teruk pada pilihanraya umum ke 12 lalu.
Selepas Saiful bersumpah laknat bahawa dirinya memang diliwat oleh bekas majikanya tiba-tiba Timbalan Perdana Menteri, Dato' Seri Najib pula mendendangkan sumpah di Masjid Guar Perahu kononya beliau tidak terlibat dengan kompirasi serta tidak pun mengenali gadis Monggolia yang dibunuh kejam.
Anehnya sumpah yang dilafazkan oleh Najib dipandang sepi malah ada yang senyum sinis. Bagi rakyat di Permatang Pauh tentunya beruntung kerana dapat melihat sendiri gelagat dua 'badut' yang sedang resah, takut dengan bayang-bayang sendiri sehinggakan sanggup bersumpah walhal sebarang hukuman belum diputuskan lagi di mahkamah.
Pengakuan Imam berkenaan bahawa beliau diarahkan oleh seseorang seharusnya tidak boleh dipandang ringan bahkan perlu disiasat segera oleh Jabatan Agama Wilayah Persekutuan (JAWI) atau pihak polis.
Itulah antara reaksi awal Ketua Penerangan PAS Pusat, Mahfuz Omar dalam ceramahnya semalam. Beliau mendesak satu siasatan menyeluruh diadakan sebagaimana siasatan yang dilaksanakan terhadap Anwar.
Pendedahan Ramlang itu sekaligus memberi tamparan hebat kepada Umno-BN menjelang pilihanraya kecil Permatang Pauh esok.
Mungkin itu adalah jaringan terakhir yang Pakatan Rakyat 'gol' kan bagi memenangi perlawanan antara BN dan Pakatan Rakyat.
Ketua Wanita Umno, Dato' Seri Rafidah Aziz dalam kenyataanya baru-baru ini mendendangkan bahawa pertemuan BN pada pilihanraya ini bukan antara parti dengan parti tapi Anwar Ibrahim.
Jika tertewasnya Anwar dalam pilihanraya itu mungkin KeADILan akan menuju ke gaung sama juga kenyataan yang dilemparkan oleh menantu Perdana Menteri, Khairy Jamaludin kononya KeADILan akan dilenyapkan.
Namun, pengundi di Permatang Pauh adalah penyerangnya sebenar. Kita tidak mengharap penyerang impot menyaringkan gol sebaliknya memerlukan kehebatan pemain tempatan menyumbat gol penyudah.
Jaringan gol oleh pemain tempatan lebih bermakna kerana ia berjaya membuktikan bahawa orang tempatan jangan di padang remeh untuk menentukan corak permainan yang lebih cemerlang di masa depan. - mr

1 comment:

mat_terab said...

Maka terserlah lah pembohongan UMNO..