Wednesday, July 2, 2008

Syed Hamid dirayu benarkan tahanan ISA lawat anak yang koma di hospital

Roy Rasul Thu Jul 03, 08 2:37:03 pm MYT
KUALA LUMPUR, 3 Julai (Hrkh) - Menteri Dalam Negeri, Dato' Seri Syed Hamid Syed Albar dirayu supaya membenar tahanan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), Shahrial Sirin untuk menziarah anak sulungnya, Aina Mardiah Shahrial, 17, yang sedang koma di Hospital Kajang, Selangor.
Menurut Pengerusi Pusat Sokongan Keluarga Gerakan Mansuh ISA (GMI), Norlaila Osman, Aina berada dalam keadaan koma disebab terjatuh di rumahnya semalam.
Katanya, dalam keadaan kritikal begitu menteri sewajarnya membenarkan tahanan berjumpa anaknya yang hanya bergantung kepada mesin jangka hayat.
Beliau yang dihubungi Harakahdaily hari ini berkata, setakat ini keluarganya difahamkan bahawa pihak Kem Tahanan Kamunting tidak membenarkan Shahrial keluar daripada kem kerana belum kebenaran menteri bertanggungjawab.
"Walaupun sudah diberitahu kepada pihak kem tetapi kena dapat surat dari menteri dulu dan masalahnya sekarang, bukan mudah untuk mendapat tandatangan menteri," katanya.
Dalam kejadian semalam, pesakit yang tinggal bersama ibunya, Siti Fatma Masrun, di Hulu Langat, terus pengsan biarpun tidak serius semasa terjatuh.
"Saya difahamkan oleh doktor yang merawatnya semalam Aina berkemungkinan mengidap darah beku dalam otak sejak kecil lagi.
"Jadi apabila dia jatuh berkemungkinan darah bekunya itu mpecah dan merebak ke seluruh otak hingga menyebabkan dia pengsan dan seluruh organnya tidak berfungsi," cerita Norlaila.
Norlaila yang melawat Aina hari ini berkata, Aina dalam kritikal dan bergantung kepada mesin jangka hayat," katanya.
"Paling menyedihkan ayahnya tidak mendapat kebenaran untuk dibawa ke hospital walaupun anaknya dalam kritikal" katanya. - mr _

No comments: