Friday, February 9, 2007

Lebih 500 kutuk Yahudi di hadapan kedutaan Amerika

Zaili Muhammad Fri Feb 09, 07 09:10:15 AM
KUALA LUMPUR, 9 Feb (Hrkh) - Laungan 'Hidup Islam!','Hancur Yahudi!' bergema di hadapan kedutaan Amerika Syarikat dalam perhimpunan aman untuk mengutuk tindakan Yahudi laknaktullah yang melakukan kerja-kerja penggalian berdekatan Masjid Al-Aqsa baru-baru ini.
Perhimpunan tersebut dihadiri lebih 500 orang dengan diketuai Ustaz Riduan Mohd Nor bersama beberapa pimpinan PAS di antaranya Dr Hatta Ramli, Ustaz Idris Ahmad, Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi, Hanifa Maidin, Ustaz Ahmad Awang, Ustazah Azizah Khatib Mat, Salahuddin Ayub,Dr Dzulkifli Ahmad dan beberapa badan bukan kerajaan seperti JIM dan ABIM.
Demonstrasi yang bermula pada jam 2.15 petang dari masjid Tabung Haji itu telah berarak ke kedutaan Amerika sambil dikawal ketat oleh lebih 100 anggota polis dari Unit Simpanan Persekutuan (FRU) sambil membawa poster yang mengutuk Yahudi dan Amerika.
Apabila tiba di kedutaan Amerika, Dr Syed Azman dengan diiringi Salahuddin dan Hanifa telah menyerahkan memorandum bantahan kepada wakil kedutaan berkenaan.
Selain berarak dan menyerahkan memorandum bantahan, beberapa pimpinan PAS telah berucap kepada orang ramai yang menyertai perhimpunan berkenaan.
Menurut Dr Hatta, beliau kecewa dengan sikap Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu yang gagal memainnkan sebarang peranan dan tindakan Israel yang cuba menimbulkan provokasi dengan menggali di sempadan masjid perlu dihentikan dengan serta merta.
"Kita kecewa dengan PBB yang gagal memainkan peranannya,"kata beliau sambil disambut dengan laungan takbir di kalangan peserta perhimpunan.
Perhimpunan itu diakhiri dengan bacaan doa oleh Ketua Penerangan PAS, Ustaz Ahmad Awang dan para peserta bersurai pada jam 3.00 petang tanpa sebarang kejadian yang tidak diingini.

No comments: