Sunday, September 2, 2007

Sudah 13 pelatih meninggal, Najib biar PLKN macam nahas Nuri?

Azamin Amin Mon Sep 03, 07 11:30:26 AM
KUALA LUMPUR, 3 Sept (Hrkh) - Sudah menjadi satu tabiat kerajaan, setelah kematian semakin meningkat dan kronik maka ketika itulah sesuatu kejadian itu akan diperhalusi dan diperincikan semula agar program tersebut diteruskan mahupun dibatalkan serta-merta.
Naib Presiden PAS Ustaz Ahmad Awang berkata, jumlah kematian 13 Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) semakin membimbangkan ibu bapa dan wajar dihentikan serta merta untuk memperbaiki kelmahan yang ada, malah kerajaan perlu mengambil perhatian serius insisden yang berlaku.
Beliau juga mahu Menteri Pertahanan Dato' Seri Najib Tun Razak lebih bertanggunjawab dan tidak sambil lewa dalam menangani masalah dan kejadian buruk yang berlaku kepada pesert PLKN ini
"Kini sudah meningkat 13 kematian, Najibn mahu tunggu apa lagi? Adakah beliau mahu biarkan sehingga aangka korban menjadi banyak seperti kajadian nahas helikopter Nuri baru lah nak mansuhkan atau batalkan?" Soalnya ketika dihubungi Harakahdaily.net sebentar tadi.
"Menjadi tabiat kerajaan seolah-olah tidak mengarhagai kerisauan rakyat Malaysia dan bila sudah terjejas bteruk, barulah nak di buat kajian semula," katanya.
Beliau diminta mengulas kematian seorang pelatih Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) dari Kem Cheneh Cemerlang, Kemaman selepas muntah-muntah dan sakit kuning yang didakwa keluarganya berpunca daripada termakan makanan dicemari najis haiwan semalam menjadikan sejumlah 13 pelatih mati sejak program itu dimulakan pada 2004.
Mangsa, Mohd. Rafi Ameer, 18, yatim piatu, meninggal dunia dalam perjalanan untuk dipindahkan ke Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA) di sini kira-kira pukul 10.30 malam tadi setelah keadaannya semakin kritikal.
Ahmad berkata, jumlah kematian pelatih PLKN semakin meningkat menimbul rasa kerisauan masyarakat khususnya ibu bapa para pelajar sehingga menyebabkan hilang keyakinan terhadap program yang dijalankan selama ini.
Justeru, ibu bapa katanya, digesa bersama-sama dengan bersunggun-sungguh untuk turut menyatakan rasa tidak puas hati dan membantah program PLKN yaang dlihat penuh kepincangan dan kelemahan ini.
PAS katanya, sejak awal lagi membantah program ini yang dilihat hanya sekadar bersifat dan mempunyai agenda dan kepentingan politik BN semata-mata dan ini dapat dilihat apabila dalam modul latihannya turut memburuk-burukkan anak Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Dato' Nik Aziz Nik Mat yang dilabel sebagai pengganas.
Tambahnya, kerajaan sering memperguna dan memperkotak katik sikap rakyat Malaysia yang selama ini mempunyai jiwa yang lembut dan jarang sekali membantah jika kerajaan melakukan sebarang kesilapan dan kecurangan.
"Sudah sampai masanya rakyat Malaysia khususnya ibu bapa bertegas dan memnunjukkan bantahan kepada kerajaan diatas kelemahan PLKN yang menyusahkan hati mereka setiap hari.
Sebelum itu,pelatih perempuan, Prema Elenchelian, 18, dari Kem Kisana Beach Resort dekat sini mati selepas tergelincir di dalam tandas ketika menjalani latihan di Hutan Lipur Jeram Linang dekat sini dua hari lalu.
Antara beberapa kes kematian yang dilaporkan seperti mendiang Teng Siau Shen, 18, yang mengikuti program di Kem PDS Pasir Panjang, Port Dickson meninggal dunia selepas mengalami sesak nafas pada Januari lalu dan dalam bulan yang sama Ili Ameera Azlan dari Taman Tuanku Jaafar, Seremban meninggal dunia secara mengejut ketika mengikuti kem latihan PLKN di Melaka.
Pada 22 Mei tahun lalu, Theresa Pauline Sarimuthu, yang menyertai acara kembara halangan di Kem Khidmat Negara Kuala Pilah, Negeri Sembilan kejang dan rebah secara tiba-tiba dan meninggal dunia.
Pada tahun 2005, sekurang-kurangnya lima kes kematian berlaku dalam kem PLKN iaitu dua kes kematian lemas berlaku di Sarawak dan Kelantan, dan dua kes kematian sakit tenat di Johor dan Sabah manakala pada tahun 2006, didapati seorang peserta dipukul mati di Kem Padang Hijau, Johor.
Terdahulu Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat, Salahudin Ayub pernah membuat kenyataan supaya, Najib dan kerajaan tidak sekadar merakam ucapan takziah dan memberi pampasan semata-mata tetapi mahu tindakan proaktif dalam mengatasi masalah kematian pelatih yang mengundang rasa tidak senang masyarakat.
Katanya, walaupun tidak menafikan persoalan ajal dan maut itu adalah sesuatu yang ditakdirkan tuhan namun punca dan kesilapan mestilah dipandang serius supaya kejadian tidak diingini berlaku lagi di masa akan datang. - mr

No comments: