Monday, January 15, 2007

PAS tidak taja calon bebas, awasi sabotaj BN

Mohd Rashidi Hassan Mon Jan 15, 07 08:17:55 AM
KUALA LUMPUR, 15 Jan (Hrkh) - PAS sama sekali tidak menaja sebarang calon bebas untuk Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri kawasan Batu Talam, Raub pada penamaan calon 16 Januari ini (esok) tegas Timbalan Presiden PAS, Ustaz Nasharudin Mat Isa.
"Mana-mana pihak yang berarak dengan membawa bendera PAS atau lambang PAS, atau mendakwa dirinya ahli PAS adalah sabotaj dari pihak lawan," tegas beliau.
Kerusi Batu Talam kosong berikutan kematian Adun Barisan Nasional (BN) Dato' Tengku Paris Tengku Razlan, 65, pada 27 Disember lalu.
Ustaz Nasharudin berkata, apabila pucuk pimpinan PAS dan Parti KeADILan Rakyat (PKR) memutuskan untuk memboikot PRK Kecil Batu Talam yang dijadualkan berlangsung pengundian 28 Jan ini, maka tiada sebab pembangkang hendak menaja calon bebas.
Sejak beberapa hari lalu, media massa milik BN mengembar gemburkan berita kononnya pembangkang hendak menaja calon bebas untuk menentang calon BN.
Kebimbangan tersebut dizahirkan dengan kerahan besar-besaran jentera BN seluruh negara untuk memulakan kempen di Raub sejak dua minggu lepas.
Penganalisis politik berpendapat, bagi kawasan sekecil Batu Talam yang mempunyai pengundi sekitar 10 ribu, SPR tidak wajar memanjangkan tempoh kempen sehingga 12 hari.
"Sejak beberapa tahun lepas, pilihan raya umum dan pilihan raya kecil SPR hanya memperuntukkan 10 atau tujuh hari sahaja, jelas di Batu Talam mereka tidak yakin," kata seorang penganalisis politik.
Tambahan pula bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berpendapat rakyat semakin tidak gembira dengan kerajaan pimpinan Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi dan mereka akan menterjemahkannya dalam bentuk undi untuk menolak BN.
Sesetengah pihak dalam BN menjangkakan parti itu akan memenangi kerusi Dun Batu Talam, namun mengakui mereka sukar mengekalkan majoriti.
Bagaimanapun PAS dan KeADILan tetap memboikot PRK Batu Talam dan mendesak sistem pilihan raya dirombak bagi memastikan ketelusan dan keadilan untuk semua parti yang bertanding.
Antara faktor yang mendorong pemboikotan antaranya, adalah:
* Daftar Pemilih yang tidak tepat dan diragui. * Pengundi Pos yang sering disalahgunakan bagi kepentingan kerajaan BN. * Proses penjalanan pilihanraya yang tidak telus, prejudis dan bersifat berat-sebelah. * Sikap dan pendirian Pengerusi SPR yang tidak konsisten dan memihak kepada kerajaan BN. * Tindakan SPR dalam pengendalian persempadanan yang tidak mengikut semangat dan peruntukan-peruntukan Perlembagaan Persekutuan dan bersifat tidak adil. * Sikap SPR yang rela diperkudakan oleh parti pemerintah sehingga menjejaskan maruah dan wibawa SPR sebagai Suruhanjaya bebas yang seharusnya memelihara proses pilihanraya.
Ketegasan PAS dan Keadilan memboikot pilihan raya di Batu Talam mengejutkan banyak pihak.

No comments: