Monday, May 26, 2008

PAS akan usulkan isu Pulau Batu Puteh di Parlimen esok - Timbalan Presiden

Wan Nordin Wan Yaacob Mon May 26, 08 3:17:24 pm MYT
KUALA LUMPUR, 26 Mei (Hrkh) - PAS akan mengusulkan isu Pulau Batu Puteh yang terlepas kepada Singapura di Dewan Rakyat melalui Ketua Pemuda PAS, Salahuddin Ayub, kata Timbalan Presiden PAS, Ustaz Nasharudin Mat Isa.
Menurut Ustaz Nasharudin, PAS kesal dengan kelemahan hujah yang disampaikan oleh pasukan pembela Malaysia menyebabkan Pulau Batu Puteh diserahkan kepada Singapura.
Sambil menyifatkan kelemahan itu suatu yang tidak boleh diterima, beliau berkata PAS menyedari keputusan itu telahpun dibuat namun PAS kesal dengan kelemahan yang sepatutnya tidak berlaku itu.
"Berbanding kumpulan pembelaan Singapura, bahan-bahan yang dibawa Malaysia tak kuat untuk pertahankan tanah milik negara kita.
"Kita kesali tindakan itu tetapi perkara ini dah berlaku, dan kita minta penjelasan dibuat atas kelemahan itu kerana ia akan melibatkan nasib nelayan-nelayan Johor yang menangkap ikan di situ," kataya.
Bagi Ahli Parlimen Bachok itu, kelemahan penghujahan pihak kerajaan Malaysia dalam membela hak itu juga menunjukkan kelamahan Umno dalam mempertahankan kedaulatan negara.
Justeru PAS akan mengemukakan satu usul di bawah perkara 18 (1) dan surat pemberitahuan akan disampaikan kepada Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Panglima Amin Mulia hari ini. - mns

No comments: